Kop op

Het is vandaag Blue Monday, de ideale (verzonnen) reclamedag

Foto iStock

Het is de meest deprimerende dag van het jaar: Blue Monday.

Er is zelfs een formule voor waar dat uit blijkt. Met componenten zoals het weer, mislukken van goede voornemens en je schulden.

bluemonday2-390x285 (1)

Onzin

En net zoals Blue Monday zelf is die formule één groot verzinsel. Blue Monday (de eerste was op 24 januari 2005) komt namelijk uit de koker van een pr-bureau (Porter Novelli) en werd bedacht om boekingen voor Sky Travel te stuwen. In een persbericht werd het fenomeen wetenschappelijk witgewassen door Cliff Arnall (die toen part-time bij de Universiteit van Cardiff werkte).

Sindsdien heeft Arnall (psycholoog en gekwalificeerd tafeltenniscoach volgens zijn Linkedin-profiel) met zoveel woorden toegegeven dat het onzin is. Maar goed: dat maakt de reclamewereld natuurlijk helemaal niks uit. Daar leeft Blue Monday nog altijd vrolijk voort.

Zie bijvoorbeeld deze acties van afgelopen jaren.

Inhakers

Dit soort reclames worden in marketingkringen ‘inhakers’ genoemd. Ze zijn populair omdat je er veel publiciteit mee kan behalen, zegt Nienke Bootsma van online marketingbureau 21 Connected.

“Een goede inhaker gaat snel viral, doordat het veel gedeeld wordt en op verschillende marketingplatforms wordt besproken.”

Door de opmars van sociale media wordt er steeds meer ingehaakt, legt Gonnie Spijkstra van Versereclame.nl (een blog over inhakers) uit. “Vroeger had je als bedrijf jaarlijks een aantal campagnes, maar met Twitter, Facebook en Instagram moet je nu eigenlijk elke dag iets vertellen. Daarom is het logisch dat bedrijven dit soort momenten aanpakken.”

Belangrijk is daarbij volgens Bootsma en Spijkstra wel dat merken bij een inhaker een connectie met hun merk houden en niet alleen grappig proberen te zijn. Anders lachen mensen misschien wel, maar draagt het niet bij aan de bekendheid en merkreputatie.

Heineken is er bijvoorbeeld bijzonder goed in.

Blue Monday

Ook vandaag pakken verschillende merken weer uit. Zo gaat Ziggo samen met Comedy Central “vrolijkheid verspreiden” en met cabaretiers sketches opnemen voor klanten die op social media aangeven ergens van te balen. Volgens een Ziggo-woordvoerder past dat “binnen onze overall strategie dat wij mensen willen verbinden en dat wij daarvoor regelmatig iets doen dat verrassend is”.

Coolblue laat alle pakjes van maandag voorzien van “een kusje van onze kusjesmachine”. Twee grote blauwe lippen geven de pakketjes “een beetje extra liefde”.

Dat Blue Monday wetenschappelijk gezien onzin is, hoeft voor bedrijven niet direct iets uit te maken, zegt Spijkstra. “Iedereen herkent het gevoel wel en dat biedt merken een kans om te zeggen ‘ik kan je een betere dag bezorgen’. Op die manier krijgen mensen dan positieve gevoelens bij hun merk.”

Coolblue en Ziggo laten weten dát het ze ook niets uitmaakt. Coolblue: “Het gaat er om dat het zo bekend staat.” Ziggo: “Onze actie is erop gericht om bij mensen een glimlach op het gezicht te toveren en niet om mensen ervan te overtuigen dat Blue Monday ‘echt’ is.”

Sentiment

Belangrijk is volgens Spijkstra wel dat bedrijven het sentiment aanvoelen. Als veel over de onzin van Blue Monday getwitterd wordt, is het dus slim om daarin mee te gaan. Vandaar ook dat ze de inhaker van Chocomel, die verwijst naar de onzinformule, zo sterk vindt.

Chocomel-500x500