Google Glass: Wat meisjes niet willen, zijn jongens met slimme brillen

Vandaag stopt Google met de verkoop van Google Glass aan particulieren. De bril die kan internetten en fotograferen kampt met een slecht imago.

Google Glass zou een „kuisheidsgordel voor het gezicht” zijn: flirten zou je met zo’n gekke bril wel kunnen vergeten
Google Glass zou een „kuisheidsgordel voor het gezicht” zijn: flirten zou je met zo’n gekke bril wel kunnen vergeten

Heel San Francisco keek ademloos toe toen Google Glass wereldkundig werd gemaakt. Het was juni 2012, tijdens de I/O-developersconferentie, toen parachutespringers met hun Googlebrillen uit een zeppelin sprongen en bovenop het conferentiecentrum in San Francisco landden, waar Sergey Brin, medeoprichter van Google, net een presentatie gaf over de slimme bril. Glass was een van de lievelingsprojecten van Brin; hij zou de bril sinds de spectaculaire bekendmaking vrijwel onafgebroken dragen.

Nu is zijn brillendroom is voorbij. Althans, voorlopig. Vandaag stopt Google met de verkoop van de slimme bril aan particuliere klanten. De ontwikkeling van Glass wordt voortgezet in een andere divisie van Google onder leiding van Tony Fadell, topman van het vorig jaar door Google overgenomen Nest Labs. Google blijft de bril wel verkopen aan bedrijven in het programma ‘Glass at Work’.

Google Glass kon aanvankelijk rekenen op veel enthousiasme. Techjournalist Robert Scoble was een van de eersten die de bril uittestte. Hij verklaarde al snel dat hij zich niet kon voorstellen ooit nog een dag zonder Glass te leven en liet zich met de bril fotograferen onder de douche.

De fascinatie sloeg echter al snel om in argwaan. Het meest gehoorde bezwaar was dat de privacy van omstanders zou worden aangetast. Met Google Glass kun je namelijk niet goed zien of iemand een foto van je maakt of je aan het filmen is. In het voorjaar van 2013 werd de bril beschikbaar gesteld aan een beperkte groep programmeurs; niet lang daarna besloten verschillende bars en restaurants in Silicon Valley de bril te verbieden. Zij hadden klachten gekregen van bezoekers die zich ongemakkelijk voelden in het bijzijn van Glass-dragers.

Er waren meer problemen. De bril ziet er nerdy uit. Vorig jaar presenteerde Google enkele hippere uitvoeringen van Glass, maar deze hadden nog altijd een dikke brilpoot met elektronica en een opvallend, naar voren stekend prismascherm in de linkerooghoek. Amerikaanse pers noemde Glass een ‘kuisheidsgordel voor het gezicht’. Flirten zou je met zo’n gekke bril wel kunnen vergeten.

Ook waren er juridische bezwaren. Zo kreeg een Californische vrouw een boete omdat ze autoreed met haar Googlebril. Andere staten in de VS voerden wetten in die autorijden met Glass verboden.

Tot slot is nooit duidelijk geworden waar particulieren de bril voor zouden moeten gebruiken. Met Glass kun je foto’s en video’s maken, je e-mail checken, berichtjes versturen en je de weg laten wijzen. Kortom, alles wat je met je smartphone ook al kunt.

Afgelopen voorjaar kwam de bril in de VS beschikbaar voor algemeen publiek. De prijs: 1.500 dollar (1.300 euro), exclusief BTW. „Schandalig”, vindt Scoble. „De bril is nooit meer geweest dan een testproduct, een nog niet uitontwikkeld experiment. Een bedrijf met de reputatie van Google kan het niet maken om zo’n product voor zo veel geld te verkopen aan gewone Amerikanen.”

Het voortijdig beëindigen van het Glass-programma voor particulieren betekent fikse imagoschade voor het het bedrijf. Directeur van het Glass-programma Ivy Ross verklaarde tegenover The Wall Street Journal dat later dit jaar wellicht een volgende versie van de bril uitkomt – maar pas wanneer zij en Fadell denken dat de bril echt af is. „Er is geen reden om alles opnieuw zomaar op straat te gooien”, aldus Ross. „Het is tijd om een stap terug te doen.”