Geen superspeler meer

Drie dingen die vandaag belangrijk zijn voor de Rotterdamse haven

2010-12-07 00:00:00 ROTTERDAM - Een containerschip loopt de Amazonehaven binnen om bij de ECT Terminal gelost te worden. ANP XTRA NILS VAN HOUTS
2010-12-07 00:00:00 ROTTERDAM - Een containerschip loopt de Amazonehaven binnen om bij de ECT Terminal gelost te worden. ANP XTRA NILS VAN HOUTS Foto ANP

Allard Castelein kan vandaag goed nieuws brengen. De man die sinds een jaar directeur is van het Rotterdamse Havenbedrijf, kondigde het op de oudejaarsbijeenkomst van de Rotterdamse Havenvereniging al aan: de overslag groeide in 2014 met ongeveer 1 procent. Vandaag volgen de definitieve cijfers. Drie dingen waar je op moet letten.

Update

De overslag in de haven van Rotterdam is in 2014 met 1 procent toegenomen tot 445 miljoen ton. Het volume van container overslag nam 5,8 procent toe, de overslag van olieproducten daalde 8,1 procent. Directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf verwacht in 2015 wederom 1 procent groei, vooral van containeroverslag.

1. De groei van alle overslag

De cijfers zijn belangrijk, want de haven is goed voor zo’n 3,5 procent van de Nederlandse economie. De laatste jaren stokte de groei van de aan- en afvoer.

Overslag meet je in drie categorieën: droog, nat en containers. Droog (denk aan kolen, granen, veevoer) groeide de eerste kwartalen van 2014 flink. En de containeroverslag? Die nam 3,9 procent toe. Dat laat vooral zien dat consumenten meer besteden.

In 2013 stagneerde de groei nog

De ‘natte’ overslag, het grootste product van de haven, was tot september minder dan een jaar eerder. Maar nu beginnen de olieprijzen te kelderen. Daardoor is het voordelig olie op te slaan: intussen zijn de tanks die de haven aandoen, van Vopak bijvoorbeeld, dus een stuk voller.

Eerste drie kwartalen: meer droog, meer containers, minder olie

2. Antwerpen en Hamburg

Maar hoe doet Rotterdam het in vergelijking met zijn nabije concurrenten? Daarvoor is het het belangrijkst om naar die containers te kijken. Want Rotterdam heeft nog altijd de grootste containerhaven van Europa, een op de drie containers gaat via Rotterdam. Plus: steeds meer vrachtvervoer gaat via containers, in plaats van door de lucht.

De haven zelf vergelijkt zich daarom vooral met de andere twee grote containerhavens van Europa, Hamburg en Antwerpen. En laten die in 2014 hard zijn gegroeid: Antwerpen zo’n 4 procent, Hamburg had nooit eerder zoveel containeroverslag. Ook Bremerhaven, Le Havre en Zeebrugge zijn concurrenten.

De Rotterdamse haven kijkt naar de buren, voor de marktaandelen (Q3 2014)

3. Tweede Maasvlakte

Wereldwijd is Rotterdam allang niet meer de superspeler die het was. De haven laat elf andere containerhavens voor zich, met als koplopers Shanghai en Singapore. Die zijn drie keer groter.

Maar daar is, sinds dit jaar, de Tweede Maasvlakte voor: geschikt voor extra grote schepen. Het grootste containerschip ter wereld, de CSCL Globe uit China, legde een week geleden al aan. Voor Castelein is het vooral hopen dat er meer van zulke reuzen zullen aanmeren.

Maar eerst moet hij nog even een brandje blussen. Vakbond FNV eist een cao voor de werknemers van RWG, een nieuwe containerterminal op de Tweede Maasvlakte. Aan Castelein en een paar andere zware figuren uit de haven de taak er vandaag uit te komen met de vakbond.

De Chinezen zijn groter, andere Europese havens groeien harder

NRC sprak havendirecteur Castelein in december. ‘Uitbreiding haven was zeker nodig’ (€)