Don Giovanni versierde ook Neelie Kroes en Linda de Mol

Onbeschaamd openbaar volvoert Don Giovanni zijn vele verleidingspogingen. Bij Het Symfonieorkest (Orkest van het Oosten) voelen de toeschouwers zich meer dan anders gegeneerde voyeurs. Ze zitten op drie tribunes rondom het orkest op het podium, dus al het vuige en voze speelt zich af op luttele meters afstand.

Regisseuse Eva Buchmann, die de voorstelling samen met haar echtgenoot dirigent Jan Willem de Vriend eerder in St. Moritz en Bazel realiseerde, komt met een dramaturgische innovatie. Donna Anna laat zich hier zeker niet onvrijwillig verleiden. Haar vader, de Commendatore, betrapt haar en Don Giovanni steekt hem dood. Donna Anna (Vili Gospodiva) resten nog schuldbesef en zelfverwijt, uitvluchten en leugens. Maar dat gaat goeddeels teloor door het ontbreken van boventitels. In een uitvoering met veel instrumentale, vocale en scenische detaillering gaat veel van de dramatische betekenis van de complexe verwikkelingen verloren voor wie het libretto niet uit het hoofd kent.

Blijft over: een vaak geestige voorstelling met alleszins capabele cast. Komisch hoogtepunt is de catalogus-aria van Leporello (Piotr Micinski) met alle foto’s van Don Giovanni’s veroveringen. Onder hen Neelie Kroes en Linda de Mol. Aan het slot wordt de losbol Don Giovanni (Duncan Rock) opgeslokt door het wraakzuchtige standbeeld van de Commendatore (Jaco Huijpen met donderstem). De hypocriete slotscène is helaas geschrapt.