Poldernieuws

Dit schrijven andere media vandaag

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

Geen Europese belastingparadijzen meer

De hele Europese Unie moet dezelfde methode hanteren om de winstbelasting van grote bedrijven te berekenen. De Volkskrant schrijft over het opiniestuk dat de Europees Commissarissen Margrethe Vestager (Concurrentie) en Pierre Moscovici (Economische en Financiële Zaken) in verschillende Europese kranten publiceerden.

De Commissarissen willen een einde maken aan Europese belastingparadijzen zoals Ierland en Nederland. Die landen hebben belastingafspraken met grote bedrijven waardoor ze veel minder belasting betalen dan gewone burgers en ondernemers.

Een uniforme methode om de heffingsgrondslag te berekenen moet daar een einde aan maken. Maar de hoogte van de winstbelasting mogen de lidstaten zelf blijven bepalen.

Een soortgelijk voorstel ligt al een paar jaar op tafel. Maar lidstaten waren altijd bang dat het bedrijven zou afschrikken. Het voorstel moet unaniem worden aangenomen.

Volgens Vestager en Moscovici is de tijd nu rijp om zo’n maatregel door te voeren: door economische malaise staan sommige lidstaten onder druk om gunstige belastingafspraken met grote bedrijven af te schaffen. Zulke afspraken moeten binnenkort trouwens openbaar gemaakt worden.

Pompstationhouders woedend op Multitankcard

De zelfstandige pompstationhouders zijn boos, melden de regionale kranten van de Persdienst. Nederlands grootste leverancier van tankpasjes, Multitankcard voert namelijk een prijsverhoging door van 39 procent.

Vorig jaar betaalde een pomphouder nog 0,43 eurocent per liter brandstof aan Multitankcard. Dat is nu 0,6 eurocent geworden. “Als je twee miljoen liter afzet, tellen die paar cent wel aan”, zegt Tim Schoenmakers van de belangenvereniging voor pomphouders Beta.

Het hogere tarief is het probleem van de zelfstandige pomphouders. Tankstations van grote maatschappijen houden namelijk het lage tarief. Maar zij zijn dan ook aandeelhouder van Multitankcard.

Volgens de directeur van Multitankcard, Anne Kamphuis, is de prijsverhoging nodig voor het financieren van nieuwe ontwikkelingen. Dat zei hij in het vakblad Tankpro.

Schoenmakers vreest dat tankstations de verhoging moeten doorberekenen aan de klant. Ze kunnen de kaart natuurlijk ook weigeren, maar dan raken ze klanten (veelal leaserijders) kwijt.

Hoe ‘modern’ is een staking nog?

De staking als dreigmiddel is als de nagels van de spinnende kat: alleen al de wetenschap dat ze er zijn kan zorgen dat het baasje de kat zijn zin geeft. Dat schrijft Monic Slingerland in een opiniestuk in Trouw.

De kleine vakbond De Unie zou een tandeloze tijger zijn, volgens FNV-voorzitter Ton Heerts. Maar De Unie denkt juist dat de FNV een gedateerde indruk van zijn leden heeft: de werknemer is tegenwoordig hoogopgeleid en goedgebekt. Hij overlegt liever dan dat hij staakt en daarom wil de Unie de staking als pressiemiddel afschaffen.

Is dat modern van De Unie of stelt de vakbond zich inderdaad op als een tijger zonder tanden? Trouw schrijft dat staken in Nederland nooit zo gebruikelijk is geweest. Nederland is te praktisch: de werkgever wordt erdoor in zijn portemonnee geraakt, maar de overlast is voor de klant. Hoe anders is de mentaliteit in Zuid-Europese landen zoals Griekenland of Italië.

Het past bij De Unie, als vakbond voor hoger opgeleiden die vooral achter computers zitten in plaats van vuile handen te maken, om de staking te willen afschaffen, schrijft Slingerland. Maar de bond doet er volgens haar goed aan, nog even na te denken over haar positie. Die verborgen nagels kunnen van pas komen.