‘Dakar’ was en blijft van de Russen

Motorcoureur Frans Verhoeven (48) sluit zijn laatste Dakar Rally af met een vijftiende plaats

De Russische vrachtwagenchauffeur Ayrat Mardeev, de uiteindelijke winnaar van de Dakar Rally, in zijn Kamaz, een truck die zijn oorsprong vindt in tijd van de Sovjet-Unie.
De Russische vrachtwagenchauffeur Ayrat Mardeev, de uiteindelijke winnaar van de Dakar Rally, in zijn Kamaz, een truck die zijn oorsprong vindt in tijd van de Sovjet-Unie. Foto EPA

Eén jaar werden de Russen in de Dakar Rally in hun hemd gezet. De Nederlandse trucker Gerard de Rooy wist in 2012 zijn achtste deelname aan de woestijnrace te bekronen met de eindzege bij de vrachtwagens. Met de Nederlandse oliehandelaar Hans Stacey op de tweede plaats.

Maar daarna waren het weer de Russen die de dienst uitmaakten op de eindeloze zandvlakten van Zuid-Amerika. ‘Dakar’ is bij de trucks nu eenmaal van hen, zo ook de 37ste editie die zaterdag eindigde in Buenos Aires. Met drie Russen op het podium: Ayrat Mardeev als eerste, geflankeerd door Edoeard Nikolajev (tweede) en Andrej Karginov (derde).

Mardeev behaalde zijn eerste Dakar-zege en bleef zijn teamgenoten repectievelijk dertien tot vijftig minuten voor. De rest van het veld had op zijn minst twee uur achterstand.

De Brabander Hans Stacey (Iveco) was met zijn zesde plaats de beste Nederlander in het eindklassement. Zaterdag won hij de wegens slecht weer tot 34 kilometer ingekorte slotrit. Zijn teamgenoot Gerard de Rooy werd in de rally drie keer tweede en drie keer derde.

De opnieuw oppermachtige Russen behaalden alweer hun twaalfde overwinning in de Dakar-historie. Stacey gaf met drie etappezeges enig weerwerk en voorkwam dat de Russen, zoals in 2010, alles zouden winnen. Door navigatieproblemen had de Nederlander veel tijd verloren.

Het wapen van de Russen heet Kamaz, een stoere truck die in 1969 per decreet (‘674’) het licht zag. Een typisch product van de geleide economie van de Sovjet-Unie. In de republiek Tatarstan verrees een fabriek met een capaciteit van honderdduizend trucks per jaar; de eerste Kamaz rolde in 1976 van de band.

Kamaz is inmiddels de grootste vrachtwagenproducent van Rusland. Het bedrijf, waarin het Duitse Daimler-Benz een minderheidsbelang heeft, claimt een elfde plek op de wereldranglijst van vrachtwagenproducenten. Maar naast een krachtige truck hebben de Russen hun overwinning ook te danken aan een alles-of-niets rijstijl, rapporteert het Nederlandse Iveco in een slotbalans.

De deelnemers aan de Dakar Rally, die sinds 2009 in Zuid-Amerika wordt verreden, hebben met hun trucks, auto’s, quads en motoren twee weken lang door eindeloze woestijnen, zoutvlaktes en bemodderde bergweggetjes lang diepe ravijnen geploeterd. Ze kregen te maken met sneeuw op hoge passages in de Andes en verschroeiende hitte op eindeloze zandvlakten. Een Poolse motorcoureur kwam in de eerste week door uitdroging om het leven, collega’s belandden in het ziekenhuis. De Dakar Rally maakte zijn naam als zwaarste autosportevenement ter wereld waar; talloze deelnemers vielen uit.

De 48-jarige motorcoureur Frans Verhoeven sloot zijn laatste ‘Dakar’ af met de vijftiende plek.

Tom Coronel was de enige van de Coronel-tweeling die in zijn buggy na negenduizend kilometer de eindstreep wist te halen. Zijn broer Tim viel eerder uit na technische problemen. Hoe de klassering van Tom uitvalt, is nog onduidelijk. De coureur, bekend van de ‘irritantste’ tv-commercial, werd in de twee etappe gediskwalificeerd, omdat hij de finish had gemist. Daar zegt hij ook een een reden voor te hebben gehad. Hij had op verzoek van de wedstrijdleiding in Parijs een Britse coureur geholpen die totaal uitgeput was. Volgens Coronel had hij de proef moeten staken om de man via de openbare weg naar het bivak ye brengen.

De coureur heeft beroep aangetekend tegen de diskwalificatie, de ASO in Parijs (ook organisator van de Tour de France) buigt zich daar nog over.