Muziek

Ook zonder Thom en Taylor gaat het prima op Spotify

Foto iStock

Spotify is flink gegroeid, en dat tijdens crisisjaren. Het aantal gebruikers van de muziekstreamdienst groeide in twee maanden met twintig procent. Op muziekbeurs Eurosonic in Groningen vertellen Spotify’s Nederlandse manager label relations Jim Kreeftenberg en directeur Will Page over de meest recente cijfers.

Spotify is op dit moment in 58 landen actief, er zijn 15 miljoen abonnees en 60 miljoen actieve gebruikers. In november was dat nog 12,5 miljoen abonnees en 50 miljoen gebruikers.

Vijfde versnelling

“We hebben de vijfde versnelling gevonden”, zegt Will Page. “We deden eerst jaren over een miljoen gebruikers, toen maanden, nu weken.” Dat heeft volgens Page te maken met het aanbieden van Spotify op mobiele apparaten.

“In Engeland zeggen we: bring a horse to the water, or bring the water to the horse. We probeerden altijd om gebruikers via de gratis desktopdienst naar een abonnement te krijgen zodat ze ook mobiel gebruik konden maken van Spotify. Maar mobiel is de nieuwe desktop. Nadat we het gratis model mobiel aanboden, en dus het water naar het paard brachten, zijn heel veel mensen overgestapt naar een betaald abonnement. Dat effect van al die overstappers zien we nu.”

En Thom en Taylor dan?

Er is al tijden veel te doen over de inkomsten die artiesten krijgen als hun muziek wordt gestreamd. Net als Thom Yorke haalde Taylor Swift haar muziek van Spotify. Ze vond dat ze er te weinig mee verdiende, zeker in verhouding tot wat ze aan albumverkoop verdient. En er wás al zoveel te doen over inkomsten die artiesten krijgen van de dienst.

Jammer natuurlijk, vindt Kreeftenberg: “We hebben de afgelopen jaren twee miljard euro uitgekeerd aan de muziekindustrie. We geven 70 procent van onze inkomsten aan de labels. Welk deel de artiesten daar van krijgen, weet ik niet. Je kunt de teloorgang van de albumverkoop niet in de schoenen van Spotify schuiven, dat was al bezig toen wij nog niet bestonden. Artiesten verdienen altijd aan Spotify, ook in de gratis variant via de advertenties.”

Amazon maakt ook geen winst

Volgens Will Page doen artiesten er goed aan naar de lange termijn te kijken. “Bij een nieuw album kun je na de release op één in de hitlijsten binnenkomen, maar binnen enkele weken stort je verkoop weer in. Op Spotify blijven mensen luisteren.”

Spotify maakt nog geen winst en dat moet het bedrijf ook niet doen, zegt Page. “Wat we verdienen moeten we investeren. Het gaat erom dat we een gezond bedrijf hebben. Hoeveel techbedrijven maken winst? We bestaan heel wat korter dan Amazon dat ook nog nooit winst heeft laten zien. We kunnen wel steeds meer verdienen door adverteerders van ons gratis model informatie te bieden. Bedenk ook dat we sinds 2008 bestaan. We hebben alleen nog maar crisis meegemaakt en hebben in die tijd advertenties verkocht en we zijn enorm gegroeid. Nu gaan we meemaken hoe het is om advertenties te verkopen in een groeimarkt.”