Foodtrucks

Gezonde hapjes, rechtstreeks vanuit een hippe eetwagen

Foto NRC / Rien Zilvold

Amsterdam wordt een klein streetfood-paradijs. De gemeente mikt op een “innovatief voedselaanbod” en geeft ondernemers voor een periode van twee jaar ruimte om eten te verkopen vanuit ‘foodtrucks’, een fenomeen dat uit de Verenigde Staten is komen overwaaien.

Anders dan in de grote Amerikaanse steden – waar de trucks daadwerkelijk aan straatverkoop doen – mogen de hippe eetwagens  in Nederland alleen op festivals of overdekte markthallen staan. Daar brengt Amsterdam nu als eerste Nederlandse stad verandering in. De voedselwagens krijgen twee jaar lang vijftien tot twintig vaste standplaatsen. Blijkt deze eerste proef succesvol dan krijgen de wagens meer ruimte in de stad.

Gezond, lekker, kleurrijk

Foodtrucks bieden culinair verantwoorde hapjes, vaak met duurzame producten. En ze zijn in een paar jaar immens populair geworden. Belangrijke trendsetter was het voedselfestival de Rollende Keukens, dat inmiddels zowat uit zijn voegen barst:

Cateraar Lotte Wouters van The Food Line Up heeft intensief voor de standplaatsen gelobbyd.

“We krijgen eindelijk de kans om te laten zien dat het Amsterdamse straatvoedsel gezonder, lekkerder en kleurrijker kan.”

Het huidige aanbod van haring, hotdogs en oliebollen “getuigt van weinig inspiratie”, vindt Wouters. “Ongezond en die lelijke hotdogkarretjes fleuren de stad bepaald niet op.”

“Lekker straatvoedsel is booming en die trend valt niet te stoppen”, zegt Igor Sorko van de  Rollende Keukens. Hij denkt dat Nederland zo’n vierhonderd foodtrucks telt, die voornamelijk op festivals en evenementen staan. “Een stuk of zestig kunnen er echt leven.” Het aantal mobiele voedselverkooppunten - van haringkar tot hotdogtent en van foodtruck tot oliebollenkraam - groeit ook al jaren, blijkt uit cijfers van Datlinq:

Quinoaburgers

Binnenkort wijzen de stadsdelen de locaties voor de wagens aan. Verdrijft de quinoaburger straks de hotdog uit het Amsterdamse straatbeeld? Zo’n vaart zal het niet lopen, denkt Ruud Vuur, eigenaar van een klein hotdog-imperium in de stad. Hij beheert zestien roulatieplekken voor hotdogkarren, verhuurt die karren aan vergunninghouders, levert de worsten via zijn hotdoggroothandel en treedt op als woordvoerder van de Amsterdamse hotdogverkopers. Vergunningen worden verleend voor het leven. “Die pakken ze ons niet zomaar af”, zegt Vuur.

Vette bek

Dat er behoefte zou zijn aan gezond, duurzaam straatvoedsel, daar gelooft Vuur niet in.

“Mensen willen gewoon een vieze, vette bek op straat. Als ik broodjes gezond kon verkopen, had ik dat allang gedaan.”

Die nieuwe vergunningen? Oneerlijke concurrentie.”Ondernemers staan dertig jaar op de wachtlijst voor een vaste standplaats. En nu komen deze jongens daar ineens tussendoor.” Dat er voor de foodtrucks andere regels gaan gelden, vindt hij ook concurrentievervalsing. “Wij mogen niet bakken en braden.”

Voorlopig zit Vuur nog goed. Zijn kramen staan voornamelijk in het centrum en juist dat stadsdeel doet niet mee aan de proef. Te gevaarlijk, vindt de brandweer. Wouters:

“Een gemiste kans. Het centrum is vaak de enige wijk waar toeristen komen. Gezond streetfood had een mooi uithangbord voor Amsterdam kunnen zijn.”