NRC geeft Kraftwerk vier ballen: the mothership has landed

Kraftwerk tijdens de openingsavond hun van The Catologue-tournee in Paradiso, Amsterdam.
Kraftwerk tijdens de openingsavond hun van The Catologue-tournee in Paradiso, Amsterdam. Foto Mark Leene / screenshot twitter.com/mark_at5

En? Stond iedereen weer als vanouds stil bij het eerste optreden dat de legendarische Duitse elektronica-pioniers Kraftwerk gisteravond gaven in Paradiso? NRC geef in ieder geval vier ballen aan het optreden.

Sinds gisteravond is Paradiso acht dagen lang van Kraftwerk en hun tournee ‘Catalogue-1-2-3-4-5-6-7-8’. Er gingen twee jaar aan voorbereidingen vooraf, een technicus heeft maandenlang heel Paradiso opgemeten om te kijken of alle apparatuur voor de show er wel in zou passen. Paradiso zelf was de afgelopen week vier dagen leeg en gesloten zodat alle technici van Kraftwerk de zaal konden inrichten voor de reeks optredens waarmee ze de afgelopen twee jaar de wereld rondtoerden. De show ging al langs New York, Sydney en Londen.

Van…

Twitter avatar mmink Mark Minkmn Paradiso is volkomen schoon en gestript en in afwachting van de 1e truck uit Düsseldorf. Acht dagen Kraftwerk. http://t.co/U8ktyVhFpy

…naar:

Vier ballen: ‘ongekend heldere klanken’

“The mothership has landed”, sms’te NRC-muziekredacteur Hester Carvalho gisteren na afloop van het concert. En hoe:

“Het meegebrachte geluidsarsenaal deed zijn werk: de klanken dansten ongekend helder door de zaal, met vlezige ondertoon en sprankelend in het hoog.”

Het originele album waarop de eerste avond gebaseerd is, Autobahn (1974), duurt maar veertig minuten maar werd gisteren aangevuld met andere hoogtepunten uit het Kraftwerk-oeuvre tot een twee uur durend concert.

Het publiek stond met 3D-brillen op stond tegenover de vier mannen, die elk hun eigen lessenaar met apparatuur hadden en voor een speciaal doek stonden waarop voor ieder nummer een andere 3D-film vertoond werd, aldus Carvalho:

“Het duurde even voordat het effect doordrong, maar plotseling leek je als toeschouwer deel uit te maken van de schone, lichte wereld van Kraftwerk. [...] Het 3D-effect was tijdens Autobahn zo sterk dat de vier muzikanten midden op een snelweg leken te staan, terwijl links en rechts Volkswagens en Mercedessen om ze heen laveerden.”

Lees de volledige recensie (€) van de eerste avond Kraftwerk in Paradiso van Hester Carvalho in NRC Handelsblad.

Trouwens, over die brillen

Twitter avatar Mainneau Menno Mulder Dat wordt hier nog wat met die 3D bril want meer dan de helft van het publiek heeft al een bril op. #Kraftwerk #Paradiso

Bekijk hier meer filmpjes van het concert die door bezoekers online zijn gezet.

Volkskrant:

Volkskrant-muziekjournalist Menno Pot was er ook bij en vroeg zich af hoe het concert, dat eerder in grote hallen van musea vertoond werd, zou uitpakken “in het oude kerkje aan de Weteringschans”:

“Terwijl op het scherm de witte ‘kever’ over de Autobahn door het glooiend groene landschap rijdt, kunnen we het antwoord vaststellen: het heeft eigenlijk wel wat, dat scherpe contrast tussen voorstelling en gebouw. De houten balustrades zijn als twee lange armen die het grote scherm voor ons ophouden. Het lijnenspel is mooi. De muziek en de beelden trouwens ook.”

De robots waren er ook

Twitter avatar Kesozoiicum Kæs Hoooooooly shit de robots zijn ook in Amsterdam! #Paradiso #TheCatalogue #Kraftwerk

Kijk maar:

Also, goed nieuws

Er werd niet alleen maar stilgestaan:

Twitter avatar HuusIT Jolanda@Huusit.nl Fabelhaft! Gedanst op #kraftwerk 1v8 vanavond @Paradiso http://t.co/1Nm0ehv3C7

Of toch…

Twitter avatar mennopot Menno Pot @willembemboom Nou, reken maar op ‘Paradiso-vol’. Gelukkig waren we allemaal te oud en te stijf om te dansen. #Kraftwerk

De Amsterdamse zender AT5 maakte een “extra lange sfeerimpressie” van het concert, die kun je hier bekijken.

NRC Handelsblad doet tot en met de laatste show, vrijdag 23 januari, elke dag verslag.