Het gaat ook zonder Thom en Taylor prima

Muziekstreamdienst Spotify is flink gegroeid in gebruikersaantallen. En dat tijdens crisisjaren. „We hebben de vijfde versnelling gevonden.”

Spotify groeide in twee maanden met twintig procent in gebruikers. Op muziekbeurs Eurosonic in Groningen vertellen Spotify’s Nederlandse manager label relations Jim Kreeftenberg en economisch directeur Will Page over de meest recente cijfers.

Spotify is op dit moment in 58 landen aanwezig, er zijn nu 15 miljoen abonnees en 60 miljoen actieve gebruikers. Die cijfers waren in november nog 12,5 miljoen abonnees en 50 miljoen gebruikers.

„We hebben de vijfde versnelling gevonden”, zegt Will Page. „We deden eerst jaren over een miljoen gebruikers, toen maanden, nu weken.” Dat heeft volgens Page te maken met het aanbieden van Spotify voor mobiele apparaten.

„We probeerden altijd om gebruikers via de gratis desktopdienst naar een abonnement te krijgen zodat ze ook mobiel gebruik konden maken van Spotify. Maar mobiel is de nieuwe desktop. Nadat we het gratis model mobiel aanboden, zijn zo heel veel mensen overgestapt naar een betaald abonnement. Dat effect van al die overstappers zien we nu.”

Inkomsten

Net als Thom Yorke haalde Taylor Swift haar muziek van Spotify. Ze vond dat ze er te weinig mee verdiende, zeker in verhouding tot wat ze aan albumverkoop verdient. En er was al zoveel te doen over inkomsten die artiesten krijgen van de dienst. Jammer natuurlijk, vindt Kreeftenberg: „We hebben de afgelopen jaren twee miljard euro uitgekeerd aan de muziekindustrie. Wij geven 70 procent van onze inkomsten aan de labels, welk deel de artiesten daar van krijgen, weet ik niet. Je kunt de teloorgang van de albumverkoop niet in de schoenen van Spotify schuiven, dat was al bezig toen wij nog niet bestonden Artiesten verdienen altijd aan Spotify, ook in de gratis variant via de advertenties.”

Volgens Will Page doen artiesten er goed aan naar de lange termijn te kijken. „Bij een nieuw album kun je na de release op één in de hitlijsten binnenkomen, maar binnen enkele weken stort je verkoop weer in. Op Spotify blijven mensen luisteren.”

Spotify maakt nog geen winst en dat moet het bedrijf ook niet doen, zegt Page. „Wat we verdienen moeten we investeren. Het gaat erom dat we een gezond bedrijf hebben. Hoeveel techbedrijven maken winst? We bestaan heel wat korter dan Amazon dat ook nog nooit winst heeft laten zien. We kunnen wel steeds meer verdienen door adverteerders van ons gratis model informatie te bieden. Bedenk ook dat we sinds 2008 bestaan. We hebben alleen nog maar crisis meegemaakt en hebben in die tijd advertenties verkocht en we zijn enorm gegroeid. Nu gaan we meemaken hoe het is om advertenties te verkopen in een groeimarkt.”