Dit is wat je moet weten over deze week

Het beste van NRC Q: Buddyhond, Appie’s afleidingsmanoeuvres en Facebook

Goedemorgen NRC Q-lezer. Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

1. Buddyhond (hierboven) dus. Die ging er deze week met de Gouden Loekie vandoor. NRC Q onderzoekt: Hoe maak je de beste reclame van Nederland?

2. Albert Heijn leidt je met deze drie dingen af van de slechte resultaten. Maar daar trouwens maar vier van, want van topman wisselen hoort er sinds donderdag óók bij. Sander van der Laan is weg, leve Wouter Kolk. Dit is zijn to-do-list.

3. De meeste 83-jarigen hebben helemaal geen Twitter. Mediamagnaat Rupert Murdoch wel. En hij is niet bang om het te gebruiken. Dit is Murdoch in 34 bedenkelijke tweets.

4. Hoe ziet Nederland eruit als je alleen de hoogspanningskabels van bovenaf laat zien? Of de infrastructuur? De politiebureaus? Zo dus.

5. Opvallend onderzoek over Facebook. Het sociale netwerk ‘begrijpt’ jou beter dan je vrienden en je man/vrouw.

6. Van de fietsende NRC Q-lezers trekt 27 procent geen regenpak aan als het plenst en laat 17 procent de fiets staan. Dat blijkt uit onze enquête die meer dan duizend lezers deze week invulden. Vijf vragen over de regenpakkenbusiness.

7. Er blijft voor Philips-topman Frans van Houten steeds minder ruimte over voor verdere tegenvallers. Dit is waarom Philips juist nú geen slechte cijfers kan gebruiken.

8. Is het nieuwe aspartaam gevonden? Coca-Cola heeft in ieder geval Stevia ontdekt: een nieuwe natuurlijke zoetstof. Stevia is 100 procent plantaardig en heeft nul calorieën, het is alleen best bitter.

9. Cruciale vraag dit jaar in de wereldeconomie – en geopolitiek: waar gaat de olieprijs naartoe? Hier zie je wanneer olielanden in de problemen komen (nu dus).

10. Hier zie je hoe de huizenprijzen bij jou in de buurt zijn veranderd. Heb je eigenlijk verstand van de huizenmarkt? Doe onze quiz en kijk of je weet wat je in Nederland voor een ton (of drie of een miljoen) kan kopen.

11. Gister in de kroeg gezeten of vanavond plannen? Dit is waarom je straks geen bruine kroeg meer om de hoek hebt.