Eurosonic 2015: Kees de Koning wil een krater achterlaten

Kees de Koning is oprichter en baas van muzieklabel Top Notch, daarnaast is hij de manager van Anouk. Op Eurosonic sprak hij over zijn werk, Anouk en zijn label. En over zijn drijfveren die bestaan uit enthousiasme, angst om te verliezen en narcisme. “Ik heb me erbij neergelegd dat mijn bedrijf schizofreen is.”

Platenlabelbaas Kees de Koning tijdens een interview met FaceCulture.
Platenlabelbaas Kees de Koning tijdens een interview met FaceCulture. Screenshot Youtube.com

Kees de Koning is oprichter en baas van muzieklabel Top Notch, daarnaast is hij de manager van Anouk. Op Eurosonic sprak hij op de conferentie over zijn werk, Anouk en zijn label. En over zijn drijfveren die bestaan uit enthousiasme, angst om te verliezen en narcisme. “Ik heb me erbij neergelegd dat mijn bedrijf schizofreen is.”

Een gesprek met Kees de Koning gaat al snel over zijn werk als manager van Anouk en over zijn rol bij de beslissingen die er worden genomen in haar carrière. Al snel kreeg hij de vraag waarom Anouk eerder niet als jurylid deel wilde nemen aan The Voice of Holland en nu wel, en of geld meespeelt in die beslissing.

Geen manager die alle beslissingen neemt

“Het is niet netjes om over die afspraken te praten”, zegt De Koning. Hij benadrukt dat hij als manager de beslissingen niet neemt. “Ik benoem opties. En je moet ook niet denken dat Anouk me met een bijl aanvalt als ik iets voorstel.” Ook sprak hij over zijn aanwezigheid bij televisie-optredens van Anouk.

“Zo’n praatprogramma is doodeng, dat vind ik zelf ook. Ze vraagt mij om erbij te zijn voor morele steun. Ik vind dat niet raar. Ze is heel eerlijk dat ze ook bloednerveus is voor optredens. Maar ze doet het wel. Het is geen act en daarom zal ze ook altijd eerlijk zijn. Daarom is het ook nooit saai.”

De Koning noemt zichzelf een manager in dienst van de artiest. Iets wat in het verleden van Anouk volgens hem niet altijd het geval was.

“Hoe zeg ik dit netjes? Als ik naar haar geschiedenis kijk, vermoed ik dat er soms beslissingen zijn genomen waar alle partijen alleen op korte termijn van profiteerden. Ik probeer dingen te doen waar Anouk over tien jaar ook nog iets aan heeft, terwijl ik dan misschien helemaal niet meer haar manager ben.”

Twintig jaar Top Notch wordt niet gevierd

Top Notch bestaat dit jaar twintig jaar. Een verjaardag die niet publiekelijk gevierd gaat worden, want “twintig is oud, ik schaam me er een beetje voor”, zegt De Koning. Een belangrijke reden is ook dat het de organisatie te veel tijd kost.

Top Notch brengt allang niet meer alleen hiphopalbums uit, ook Henny Vrienten, oude Surinaamse muziek, Mieke Stemerdink of The Kik wordt via Top Notch op de markt gebracht. Daarnaast worden er boeken uitgegeven, documentaires gefinancierd en is er een koffiehuis in Amsterdam dat onder de vlag (en onder het kantoor) van Top Notch opereert.

“Ik heb me erbij neergelegd dat het schizofreen is, maar dat maakt het ook leuk. Het kan best zijn dat we over een tijdje een kapperszaak openen als ons dat leuk lijkt. Ik word gedreven door een soort kinderlijk enthousiasme, gecombineerd met een te grote mond en trots, zorgt dat er wel voor dat we heel veel realiseren.”

Documentaires over Drs. P en gabber op komst

Projecten van Top Notch ontstaan vaak uit enthousiasme, maar ook de als andere bedrijven of media iets laten liggen aldus, De Koning. “Zo is ook de documentaire over Kempi ontstaan en zo moeten er ook documentaires over Drs. P en gabber komen.” Ook heeft De Koning een piratenzender overwogen, omdat er volgens hem te weinig hiphop op de radio wordt gedraaid.

Een tijd lang heeft hij open gestaan voor een verkoop van Top Notch, maar dat is volgens De Koning niet meer aan de orde.

“Toen mijn zoon op een familiefeestje tegen zijn oma of tante zei dat hij het bedrijf over wilde nemen. Maar hij is nog maar twaalf, ik probeer hem van het idee af te brengen. Op die leeftijd wilde ik dierenarts worden, daar is ook niks van gekomen.”

Het narcisme waar hij grappend over praat, zorgt ervoor dat hij voorlopig door blijft gaan met het realiseren van projecten en het begeleiden van creatieve mensen.

“Ik wil niet zomaar doodgaan, ik wil een krater achterlaten. Ik wil een spoor trekken door het leven.”