Luchtvaart

Air France-KLM moet hard ingrijpen, maar wanneer?

Foto ANP

“We are serious people.”

Dat zinnetje bleef het meest hangen na het mediaoffensief van Air France-KLM, gisterochtend op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen.

Topman Alexandre de Juniac zei dat op de vraag waarom het door financiële problemen geplaagde bedrijf zo lang wacht met maatregelen. Van uitstel of vertraging is geen sprake, bezwoer De Juniac. De top van Air France-KLM is serieus en denkt dus goed na over het beste antwoord op de zware concurrentie.

KLM noemde eind november de doelstelling: 700 miljoen euro bezuinigen in vijf jaar, 4 procent meer productiviteit per jaar. Air France volgt volgens De Juniac binnen een paar weken met een “sterk competitief plan”.

En die bezuiniging van twee miljard euro, die Franse kranten donderdagavond meldden, klopt die? Voor Air France zou het dan gaan om 1,3 miljard euro. De Juniac:

“Dat bedrag is in de lucht, ik hoor het ook. Ik kan het bevestigen noch ontkennen.”

Goede kans dus dat dat bezuinigingsbedrag binnenkort bekend wordt gemaakt.

Geruchten

Het was opnieuw een week vol speculaties en geruchten over Air France-KLM, vooral afkomstig uit de Franse pers. Le Figaro meldde dinsdagavond het verlies van 5.000 banen bij Air France. Onjuist, zei de maatschappij. Gespeculeerd wordt ook over overleg op hoog niveau, want behalve De Juniac waren de topmannen van Delta en Etihad donderdag in Nederland. En dan zijn er de CAO-onderhandelingen van KLM, waar soms iets van naar buiten komt. Piloten willen aandelen in ruil voor loon, meldde Het Financieele Dagblad.

Het ontbreken van nieuws gaf de ontmoeting met de pers een wat curieus karakter. Het gaat niet goed met Air France-KLM, maar daar ging het niet over. Wat de zeven topmannen wel graag kwijt wilden, was hoe succesvol Air France-KLM zich de laatste tien jaar heeft ontwikkeld, na de fusie uit 2004. Meer omzet, meer passagiers, meer bestemmingen, twee sterke netwerkluchthavens. In 2014 werden 87,3 miljoen passagiers vervoerd.

Golfstaten

Dat 2015 een zwaar jaar wordt wilde De Juniac wel erkennen. De inkomsten staan onder druk, de concurrentie van budgetmaatschappijen in Europa en maatschappijen uit de Golfstaten op de lange afstand neemt verder toe. Het negatief eigen vermogen van 250 miljoen euro en de schuld van 5 miljard euro werden niet genoemd.

Het lijkt alsof de leiding werkelijk ingrijpen voor zich uitschuift. De groei van de laatste tien jaar kan niet verhullen dat de huidige situatie nijpend is. Air France is te laat begonnen met reductie van het aantal werknemers, die achterstand is blijvend. Air France-KLM was vroeg met de uitbouw van een mondiaal netwerk door samenwerkingsverbanden, maar laat met het uitbouwen van een eigen budgetmaatschappij.

Nog dit jaar komt er een nieuw plan voor Transavia buiten Nederland en Frankrijk, na het sneuvelen van plan A door de pilotenstaking. Over een week presenteert Transavia toekomstplannen. Plannen zijn er ook voor Air France-KLM als geheel. Maar ze zijn zo vaag geformuleerd – investeringen stroomlijnen, scherper onderhandelen met leveranciers – dat ze niet overtuigen als crisismanagement. Het blijft wachten op het serieuze werk.