‘Weinig last van concurrentie’

De etalage van de winkel van Marlies Dekkers (door het bedrijf zelf geschreven als marlies|dekkers), het bekende lingeriemerk, valt op. Veel goud en nepsneeuw. Champagne. Geblinddoekte paspoppen staan er wat bloot tussen in zwarte-touwtjes-ondergoed. Het patroon van de touwtjes valt nog het beste te omschrijven als een spinnenweb. Iedere toerist die langsloopt in de Berenstraat – De Negen Straatjes – gluurt naar binnen.

„Op deze plek is het altijd druk met winkelend publiek”, zegt retailmanager Femke de Lange, die de verkoop in alle winkels verzorgt. Marlies Dekkers zelf staat niet in de winkels; zij is het creatieve brein van alles wat het bedrijf naar buiten brengt. In totaal werken er 70 mensen voor het merk, waarvan er 30 in de winkels staan.

„Sinds de opening in 2007 loopt de Amsterdamse winkel goed”, zegt De Lange. Ja, dit bedrijf heeft ook heus moeilijke tijden gekend door de crisis, maar is daar naar eigen zeggen juist sterker uitgekomen.

Augustus 2013 werd Marlies Dekkers failliet verklaard. Het bedrijf had een schuld van 18,2 miljoen euro. Dekkers maakte een doorstart in afgeslankte vorm met behulp van het investeringsfonds Karmijn Kapitaal. Werknemers werden ontslagen, winkels gesloten. Sindsdien richt het lingeriemerk zich vooral op onlineverkoop. Cijfers van de huidige omzet maakt het bedrijf vanwege de opstartfase bewust niet openbaar.

In Rotterdam staat de enige andere Marlies Dekkers-winkel in Nederland. Dit was tevens de eerste die werd geopend, in 2004. De Lange: „In Amsterdam komen meer internationale klanten.” Maar eigenlijk ziet ze iedereen verschijnen in de winkel: de fashionista, de hedendaagse feminist, de succesvolle zakenvrouw, de moeder. „Als een vrouw lingerie draagt dat een perfecte pasvorm heeft en haar er echt mooier uit laat zien, geeft dat een hoop zelfvertrouwen. Dat willen we alle vrouwen meegeven.”

Van binnen is de winkel, net als van buiten, opvallend. Geen suf gedoe, deze lingeriewinkel wil kracht uitstralen. En, net als het ondergoed, exclusiviteit. In de relatief grote paskamers ligt chic tapijt en hangen rode fluwelen gordijnen. Voorin de winkel staat een glazen box waar een kanten onderbroek ligt tentoongesteld als een sieraad. De muren van de langwerpige ruimte zijn versierd met een uitbundig bloemenpatroon. Daarvoor hangen bh’s, shortjes, strings, body’s en jarretelles in allerlei kleuren. De gemiddelde bh kost 59,95 euro, een onderbroek 32,95 euro.

In een zwart gastenboek bij de toonbank schrijft een klant met een zilveren pen een bedankje aan Marlies. Het geloof in Dekkers’ lingerie gaat ver. „In de Benelux heeft het merk duizenden trouwe fans, die vaak niet gevoelig zijn voor andere merken.”

In 2008 klaagde Marlies Dekkers het lingeriemerk Sapph aan voor plagiaat. Ze wonnen dit uiteindelijk, drie jaar later. „We zijn erg alert op plagiaat”, zegt De Lange. „Het gebeurt regelmatig, maar we zijn er meestal in een vroeg stadium bij.” Hebben ze veel last van concurrentie? „Nee, Marlies Dekkers heeft een sterk eigen handschrift.”

Dan nog maar even over dat sterke handschrift. De gouden succescombinatie luidt als volgt: een perfecte fit, een high-end fashion design en een ‘feminine point of view’. De populairste bh’s zijn de zwart gekleurde ‘Dame de Paris’ en de ‘Space Odessey’ – u weet wel, met de wereldbekende bandjes over de borst. De Lange: „Er is ook veel vraag naar de Gloria-bh (89,95 euro), geïnspireerd op het mannenpak met krijtstreep, en de couturelijn (bh: 169,95 euro).” Voor dat tikkie meer zelfvertrouwen, dus.