Vijfhonderd Nederlanders hebben hem: de nieuwe Charlie Hebdo

Mensen lezen op station Rotterdam Centraal de nieuwste editie van het Franse weekblad Charlie Hebdo. Het is het eerste nummer na de aanslag op de redactie van het satirische tijdschrift in Parijs.
Mensen lezen op station Rotterdam Centraal de nieuwste editie van het Franse weekblad Charlie Hebdo. Het is het eerste nummer na de aanslag op de redactie van het satirische tijdschrift in Parijs. ANP / Bas Czerwinski

Het eerste nummer van Charlie Hebdo na de terreuraanslag was binnen de kortste keren uitverkocht in Nederland. Bij kioskketen AKO, die 275 van de 500 exemplaren in Nederland verkocht, duurde het een kwartier.

Audax – eigenaar van onder meer distributeur Betapress en AKO – heeft vannacht vijfhonderd exemplaren van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo verspreid over heel Nederland.

“Er werden er niet meer aangeboden aan Nederland. Als we er meer hadden kunnen krijgen, hadden we dat wel gedaan. Het aantal is vrij laag vergeleken met België, misschien komt het omdat zij Franstalig zijn.”

Hoe de verspreiding is gebeurd, wil een woordvoerder niet zeggen. “Mede vanwege de veiligheid.”

Twitter avatar jjpijpker Joost Pijpker Op weg naar werk net even bij de AKO op het station langsgewandeld. De nieuwe Charlie Hebdo was toen al uitverkocht.
Twitter avatar El_Reinders Elze Reinders Zo. Ik ga ff duwen en trekken voor de Charlie Hebdo. Als ik eerder ben dan jij, dan heb je pech. Volgende week weer een nieuwe joh.

Profeet Mohammed op cover

Het eerste nummer van Charlie Hebdo na de terreuraanslag in Parijs heeft een cartoon van de profeet Mohammed op de voorkant, die een bord vashoudt met de tekst: Je suis charlie. Daarboven staat in het Frans: “Alles is vergeven.” De oplage van het nummer is al een aantal keer opgeschroefd: van 70.000 (de oplage van voor de aanslag) naar één miljoen naar drie miljoen naar vijf miljoen.

Op het Centraal Station in Amsterdam ging het heel snel met de verkoop, zegt een verkoper van een AKO-filiaal.

“We hadden negentien exemplaren. Er stond een rij, cameraploeg erbij. Binnen vijf minuten was alles weg.”

Gisteren stonden veel mensen voor niets in de rij. Door een distributiefout was Charlie Hebdo er onverwachts niet. De reden was puur logistiek, zegt een woordvoerder van distributeur Audax:

“Iemand heeft gewoon een paar dozen apart gezet voor Nederland, maar die niet in een vrachtwagen geladen.”

Reserveringen

Sommige winkels, zoals een Bruna in Rotterdam (dertig exemplaren), werkten met reserveringen. De Lektuurhal in Leeuwarden zette 45 mensen op een lijst, maar de winkel kreeg slechts drie exemplaren, vertelt eigenaar Gerard Balk.

“De eerste drie klanten op de lijst zijn de winnaar.”

Een korte documentaire over Charlie Hebdo uit 2006:

Veel boekhandels kregen géén Charlie Hebdo

Alleen boekhandels en kiosken die vooraf hebben aangegeven het tijdschrift te willen verkopen, kregen exemplaren. Als ze geluk hadden. Eigenaar Bert Krul van de Readshop Express in Groningen kreeg nul op zijn rekest. Balk van de Lektuurhal in Leeuwarden belde elke dag, zonder resultaat. In Enschedé hing gisteren al een briefje voor de ruiten van een winkel: “In dit filiaal is weekblad Charlie Hebdo niet beschikbaar.” Ook verkoopster Yfke Scholeman van Boekhandel Van der Velde in Leeuwarden belde naar de uitgever – tevergeefs. Persoonlijk is ze daar niet rouwig om. “Ik vind dat de voorkant mensen kwetst.” 

Boekhandel Athenaeum op het Spui in Amsterdam werd al drie dagen plat gebeld met vragen van klanten, zegt een medewerkster. Ook kwamen er vele verzoeken van de pers of ze met cameraploegen voor de boekhandel mochten staan op het moment dat de rolluiken om 8 uur ’s ochtends omhoog zouden gaan. Athenaeum-directeur Maarten Asscher, die tussen de boeken in de kiosk staat, noemt alle opwinding rondom het blad nogal overdreven.

“Waarom moet iedereen nu ineens Charlie Hebdo hebben? Ik kan die geilheid maar moeilijk navoelen. En laten we wel wezen, over een paar maanden heeft niemand meer interesse in Charlie Hebdo.” 

Op distributieprobleem had niemand gerekend

De vestiging van AKO op Schiphol verkocht 65 exemplaren. Ook daar was alles binnen de kortste keren uitverkocht, vertelt directeur Sjaak Mark, die bij de opening van de winkel was, zowel vandaag als gisteren. Veel klanten die gisteren teleurgesteld werden, stonden er vanmorgen wéér. Door de media-aandacht en interesse voor de nieuwe Charlie Hebdo zijn verkopers uitgebreid geïnstrueerd, zegt Mark.

“We hebben allerlei scenario’s bedacht, bijvoorbeeld over wachtrijen en geïrriteerde klanten. Het enige scenario dat we niet uitgewerkt hadden, is dat van gistermorgen. Het duurde even voor we ons realiseerden: er is nog geen tijdschrift. Punt.”

Ook in andere steden zijn de exemplaren al uitverkocht:

Toch nog een exemplaar?

Dan zul je moeten betalen.

Twitter avatar fheijmans Frank Heijmans Het zat er natuurlijk in. Mocht je nog een “Charlie Hebdo” zoeken. Er staan er genoeg op marktplaats. Wat een walgelijke types zijn dat!