Tech

Vier redenen waarom Google Glass geen succes werd

Foto EPA

Het Google Glass-sprookje is voorbij. Althans, voorlopig. Maandag stopt Google met de verkoop van de slimme bril aan particuliere klanten. De ontwikkeling van Glass wordt wel voortgezet binnen Google.

De bril, in juni 2012 gepresenteerd in San Francisco, werd enthousiast ontvangen. Maar de fascinatie sloeg al snel om in argwaan. Wat waren de grootste problemen?

1. De privacy van omstanders

Met Google Glass kun je niet goed zien of iemand een foto van je maakt of je aan het filmen is. In het voorjaar van 2013 werd de bril beschikbaar gesteld aan een beperkte groep ontwikkelaars; niet lang daarna besloten verschillende bars in San Francisco de bril te verbieden. Zij hadden klachten gekregen van bezoekers die zich ongemakkelijk voelden.

2. De bril ziet er nerdy uit

In 2014 presenteerde Google enkele hippere monturen, maar deze hadden nog altijd een dikke brilpoot met elektronica en een opvallend, naar voren stekend glazen prismascherm in de rechterooghoek. Amerikaanse pers noemde Glass smalend een ‘kuisheidsgordel voor het gezicht’. Flirten zou je met zo’n gekke bril kunnen vergeten.

3. Juridische bezwaren

Een Californische vrouw kreeg een boete omdat ze auto reed met Google Glass, waar zij overigens met succes bezwaar tegen aantekende. Andere staten in de VS voerden wetten in die autorijden met Glass verboden.

4. Google Glass, waarom eigenlijk?

Het grootste bezwaar is waarschijnlijk dat nooit duidelijk is geworden waar particulieren de bril voor zouden moeten gebruiken. Met Glass kun je foto’s en video’s maken, je e-mail checken, berichtjes versturen en je de weg laten wijzen. Kortom, alles wat je met je smartphone ook al kunt. Professionele toepassingen, bijvoorbeeld voor artsen en de politie, lijken vooralsnog wel veelbelovend. De bril wordt daarom nog wel verkocht aan bedrijven.

Het voortijdig beëindigen van het Glass-programma voor particulieren betekent fikse imagoschade voor het het bedrijf. Ivy Ross, directeur van het Glass-programma, verklaarde tegenover The Wall Street Journal dat later dit jaar wellicht een volgende versie van de bril uitkomt – maar pas als die echt af is.