Bo&Caro

Te laat? Dan keer je maar om, directeur of niet

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een lunchbijeenkomst van Directeuren Netwerk Nederland bij softwarebedrijf AFAS in Leusden.

Wie: DNN-oprichter Jorrit Schiks, Leo Koppelaar van AFAS, Paul Uijtewaal van softwarebedrijf Amis, Marischka Brouwer van acquisitiebedrijf Bel&Tell, Peter van Koppen van uitzendbureau VKVE, Maxim Spek van marketingbureau Prospex - en nog veertien directeuren.

Te laat? Jammer maar helaas. Dan keer je maar om. Jorrit Schiks, voorzitter van Directeuren Netwerk Nederland, maakt voor niemand uitzonderingen. Ook niet als je de directeur bent, zegt hij. “Ik zeg niet wie, maar er belde net iemand om door te geven dat hij te laat was. Laat maar zitten, zeg ik dan. Je komt op tijd of je komt niet. Flikker op, zeg.”

Zo. Het moet ze niet naar het hoofd stijgen, al die macht. Schiks zucht. Ze zijn hier vandaag om ervaringen te delen, frustraties, tips uit te wisselen.

Directeuren moeten méé voetballen, zegt de directeurenclub. "We zijn geen Louis van Gaal."

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Ik ben geen Louis van Gaal

Over hun bedrijf. Hun personeel. Pardon: médewerkers. Maxim Spek van marketingbureau Prospex: “Als je aan het hoofd van een organisatie staat moet je meedoen. Ik ben, zeg maar, geen Louis van Gaal. Ik voetbal méé met de medewerkers.”

En die houd je tevreden door naar ze te luisteren. Te vragen hoe het met ze gaat. Bespaart enorm ook. AFAS-directeur Leo Koppelaar: “Je gaat er verzuim door tegen. Het vermindert de stress. Echt waar. Ik vraag altijd even: ‘Hoe gaat het met je vrouw?’” Instemmend gebrom.

Kan iemand de broodjes doorgeven? Wie wil er nog een glaasje wijn? Gelach, geroezemoes. Maar niet te lang. Schiks wil door. Met een pen tikt hij tegen de vragenlijst naast zijn bord. Volgende vraag. Wat zijn hun grootste frustraties? Schiks kijkt zijn tafelgenoten een voor een aan.

Diep gezucht. Dat nog niet alles gedigitaliseerd is, zegt iemand. Nog lang niet al zijn klanten willen een digitale factuur ontvangen. Ontzéttend irritant.

Bezuinigen op de receptie

Ook irritant: teveel aan personeel, eh – medewerkers. Peter van Koppen van Uitzendbureau VKVE: “Dat is toch zo? Als je een ondernemer iets slechts wilt toewensen, zeg je: ‘Ik wens je lekker veel personeel toe’.” Bulderlach.

Daarom kun je het best bezuinigen op de receptiemedewerkers. Tip van Koppelaar. Die heeft de receptietaken gedigitaliseerd, legt hij uit. Klanten die bij hem op kantoor langskomen, voeren hun naam in bij het computersysteem bij de voordeur. Vervolgens printen ze zelf een toegangskaart en zoeken ze het juiste kantoor op.

Ook leuk voor de receptioniste, zegt hij. Die kan dan weer andere taken op zich nemen. Niet álle taken natuurlijk, haast hij zich te zeggen, wanneer zijn receptioniste binnenloopt en vraagt van wie die blauwe auto op de parkeerplaats is. Zal ze die even verplaatsen? Nee, nee, nee. Dat doet hij liever zelf.