Eurosonic ’15: ‘Spotify heeft de vijfde versnelling gevonden’

Spotify groeide in twee maanden met twintig procent in gebruikers. De organisatie sprak op Eurosonic met nrc.nl over ‘de vijfde versnelling’ die de service heeft gevonden, de kritiek die er is over de inkomsten van artiesten en de bedreigingen van andere streamingdiensten.

Spotify heeft 60 miljoen gebruikers en 15 miljoen abonnees.
Spotify heeft 60 miljoen gebruikers en 15 miljoen abonnees. Foto EPA / Rainer Jensen

Spotify groeide in twee maanden met twintig procent in gebruikers. De organisatie sprak op Eurosonic met nrc.nl over ‘de vijfde versnelling’ die de service heeft gevonden, de kritiek die er is over de inkomsten van artiesten en de bedreigingen van andere streamingdiensten.

In Groningen is Spotify vertegenwoordigd door de Nederlandse manager label relations Jim Kreeftenberg en de director of economics Will Page. Spotify is op dit moment in 58 landen aanwezig, er zijn nu 15 miljoen abonnees en 60 miljoen actieve gebruikers. Die cijfers waren in november nog 12,5 miljoen abonnees en 50 miljoen gebruikers.

‘Bring a horse to water or bring the water to the horse’

“We hebben de vijfde versnelling gevonden”, aldus Will Page. “We deden eerst jaren over een miljoen, toen maanden, nu weken.” Dat heeft volgens Will Page te maken met het aanbieden van Spotify voor mobiele apparaten.

“We hebben in Engeland de uitdrukking bring a horse to water or bring the water to the horse. We probeerden altijd om gebruikers via de gratis desktopdienst naar een abonnement te krijgen zodat ze ook mobiel gebruik konden maken van Spotify. Maar mobiel is de nieuwe desktop. Nadat we het gratis model mobiel aanboden, en dus het water naar het paard brachten, zijn zo heel veel mensen overgestapt naar een betaald abonnement. Dat effect van al die overstappers zien we nu.”

De laatste tijd was er veel te doen over de inkomsten die artiesten krijgen als hun muziek wordt gestreamd. Net als Thom Yorke haalde Taylor Swift haar muziek van Spotify. Ze vond dat ze er te weinig mee verdiende, zeker in verhouding tot wat ze aan albumverkoop verdient. Jammer, aldus de heren van Spotify. Jim Kreeftenberg:

“We hebben de afgelopen jaren 2 miljard euro uitgekeerd aan de muziekindustrie. Vanuit de labels wordt er dan ook niet geklaagd, als wij groeien, groeien zij. Wij geven 70 procent van onze inkomsten aan de labels, welk deel de artiesten daar van krijgen, weet ik niet. Je kunt de teloorgang van de albumverkoop niet in de schoenen van Spotify schuiven, dat was al bezig toen wij nog niet bestonden. Artiesten verdienen altijd aan Spotify ook in de gratis variant, via de advertenties.”

Volgens Will Page doen artiesten er goed aan naar de lange termijn te kijken:

“Bij een nieuw album kun je na de release op 1 in de hitlijsten binnenkomen, binnen enkele weken stort je verkoop dan in. Op Spotify blijven mensen luisteren. Elke dag luisteren een miljoen mensen naar Mr. Probz.”

‘Streaming draagt bij aan succes muziekindustrie’

Page claimt dat streaming bijdraagt aan het succes van de muziekindustrie. Hij overlegt op Eurosonic nieuwe cijfers die laten zien dat voor het eerst in jaren zowel de consumentenuitgaven aan optredens als de uitgaven aan opgenomen muziek tegelijk stijgen:

image

Op Eurosonic presenteren ook de concurrenten van Spotify zich, zo liet YouTube gisteren een presentatie van hun eigen streamingdienst Music Key zien, een betaalde variant waarin gebruikers geen advertenties zien en ook offline kunnen luisteren naar muziek op YouTube.

‘Streamingdiensten kunnen elkaar versterken’

Volgens Jim Kreeftenberg kunnen streamingdiensten elkaar versterken. Will Page benadrukt het beleid van Spotify om alle rechten uit te keren aan belanghebbenden.

“Veel gebruikers rippen de muziek die op YouTube staat. Er heerst soms anarchie op YouTube. Google (het moederbedrijf van YouTube, AvdH) hanteert het motto URL: ubiquity first revenue later (alomtegenwoordigheid eerst, omzet later). Ik weet niet wat zij gaan doen. Wij richten ons alleen op muziek en blijven dat doen. En ik geloof dat wij naast elkaar kunnen blijven bestaan.”

‘Inkomsten moeten we investeren’

Spotify maakt nog geen winst en dat moet het bedrijf ook niet doen, zegt Will Page.

“Wat we verdienen moeten we investeren. Het gaat erom dat we een gezond bedrijf hebben. Hoeveel techbedrijven maken winst? We bestaan heel wat korter dan Amazon dat ook nog nooit winst heeft laten zien. We kunnen wel steeds meer verdienen door adverteerders van ons gratis model informatie te bieden. Bedenk ook dat we sinds 2008 bestaan. We hebben alleen nog maar crisis meegemaakt en hebben in die tijd advertenties verkocht en we zijn enorm gegroeid. Nu gaan we meemaken hoe het is om advertenties te verkopen in een groeimarkt.”

Lees ook in NRC Handelsblad: De teleurstellingen van Spotify (€)