Eurosonic: rock is uit, elektronica is in

De 18-jarige Noord-Ierse zangeres SOAK (Bridie Monds-Watson)op Eurosonic
De 18-jarige Noord-Ierse zangeres SOAK (Bridie Monds-Watson)op Eurosonic foto Andreas Terlaak

Voor boekers van poppodia, festivalorganisatoren en smaakmakers uit de muziekindustrie is Eurosonic de jaarlijks etalage van nieuw poptalent. Het Groningse festival is bij zijn twintigste editie groter, uitgebreider en drukker dan ooit: een toeristische trekpleister voor de stad, die naast het besloten programma van fora en concerten ook veel gratis evenementen biedt. Aan het Boterdiep is zelfs een festivalterrein binnen het festival verschenen, waar veel tenten staan die je ook op Lowlands ziet.

IJsland is dit jaar speerpunt op de popconferentie. Bij de presentatie zei de minister van cultuur, Illugi Gunnarsson: „Je ziet dat ik een minister ben omdat ik als enige hier een das draag”. Strikt genomen was dat niet waar, want ook de aanwezige burgemeester Gerard van Klaveren van Weststellingwerf, dezelfde die om weigert het eerste kievietsei in ontvangst te nemen, droeg een das en ontpopte zich als een kenner van de IJslandse cultuur.

IJsland roerde zich onder meer met de milde vulkanische eruptie van het trio Samaris dat met kirrende zang dicht in de buurt zou zijn gebleven van Björk, de moeder aller IJslandse zangeressen, als de klarinettiste er niet een exotisch Arabisch tintje aan had gegeven. Ook de zwaardere rock van Mammut, met een zangeres die piepte in hetzelfde register, riep de vraag op of er zangeressen in IJsland rondlopen die géén les van Björk hebben gehad. Hoewel de minister het economische aspect van muziekexport had benadrukt, stond hier geen nieuwe IJslandse kaskraker op.

Bij zaal Simplon stonden enorme rijen voor de hippe Britse dance-acts Years & Years en de Zweeds-Amerikaanse Mapei. Als Eurosonic één trend laat zien, dan is het dat traditionele rockbands met bas, gitaar en drums hopeloos uit de mode zijn. Op de vijfendertig podia wemelde het van solisten, duo’s en trio’s die handige oplossingen voor een compact instrumentarium hebben gevonden. De 18-jarige Ierse zangeres Soak was nog wat pril, maar wist harten te beroeren met goudeerlijke liedjes. De Spaanse meidenband Hinds rammelde charmant en het Franse trio Talisco won zieltjes met eenvoudige popsongs waarin de falsetzang omhoog werd gestuwd door discoritmes, zoals ook de landgenoten van Phoenix het zo geraffineerd doen.

Hoogtepunt van de donderdagavond was het innemende optreden van de Cubaans-Franse tweeling Ibeyi, die Cubaanse ritmes soepel combineerde met elektrobeats en tweestemmige zang, zoals alleen zusters het kunnen. Het duo gaf les in ritmische participatie van het publiek, dat gedwongen werd de heupen te gebruiken bij hun aanstekelijke act.

Dit is de nieuwe wereldmuziek, waarbij virtuoos percussiespel wordt gekoppeld aan hiphop en elektronica. Ibeyi belichaamde de kracht van Eurosonic in al zijn verschijningsvormen: het vibreert, het vernieuwt en het swingt uit alle groeven.