Alleen met de Kerst? Dat nooit meer

De topdrukte bij daten op internet is vooral na de feestdagen en tot Valentijnsdag.

Foto thinkstock

Nooit meer een Oud en Nieuw alleen. Duizenden Nederlanders hebben het zich dit jaar weer voorgenomen. Dat sportscholen het altijd drukker krijgen na de feestdagen is bekend. Maar ook datingsites hebben nu topdrukte.

Direct na Kerstmis was er een stijging in het aantal aanmeldingen, zeggen de twee grootste websites van Nederland, Lexa.nl en Relatieplanet. Ook bestaande leden komen terug om foto’s en teksten aan hun profielen toe te voegen en dates te zoeken. Tot drie keer zo druk kan het worden, meldt Lexa. Dit jaar is het zelfs nog meer dan anders: 25 procent meer aanmeldingen dan in januari vorig jaar.

Relatieplanet merkt dat het tussen de 20 en 30 procent drukker is. Woordvoerder Ralph Kattenbeld: „Singles zijn vrij, het wordt buiten kouder, ze zien tijdens etentjes en Nieuwjaarsborrels vrienden en familie met partner en denken: dat wil ik ook.” Tot Valentijnsdag, aldus Kattenbeld, daarna wordt het weer rustiger.

De eerste zondag van het nieuwe jaar was het hoogtepunt. Zondag 4 januari zegt Lexa drieduizend registraties te hebben gehad. Normaal gesproken zijn dat er zo’n 1.400. Relatieplanet zag met name een opvallende stijging in het aantal betaalde aanmeldingen. Directeur Erik van der Veen spreekt van 411 betaalde aanmeldingen op de vierde, terwijl dat er normaal zo’n tweehonderd per dag zijn.

Nederland telt steeds meer singles, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Inmiddels zo’n 2,8 miljoen. In 1990 waren dat er nog een miljoen minder.

Als één sector van dat hoge aantal singles profiteert, dan zijn het de datingwebsites. Online daten is normaler geworden en steeds meer mensen vinden hun relatie op internet. Van de Nederlandse stellen die in de afgelopen vijf jaar zijn gaan samenwonen, heeft ruim 13 procent elkaar online gevonden. Rond 2000 was dat volgens het CBS nog geen 2 procent.

En dus is ook geld uitgeven aan een lidmaatschap normaler. Meestal kost dat rond de 25 euro per maand, zegt het ING Economisch Bureau. Hoe langer je lid bent, hoe goedkoper. Het heeft datingsites tot een lucratieve business gemaakt. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.