Nee, Onder het hart is niet de zoveelste Nederlandse romkom

De rij met nieuwe, Nederlandse romkoms lijkt wel eindeloos, maar Onder het hart blijkt een welkome aanvulling. Vooral dankzij de lichte toon bij het zware thema. Bij tijd en wijle is de film bijna zwartkomisch.

Koen De Graeve als huisarts Luuk in Onder het hart.
Koen De Graeve als huisarts Luuk in Onder het hart.

Huisarts Luuk (Koen De Graeve) bezoekt met zijn twee dochters een vlindertuin. Als hij even op een bankje plaatsneemt, gaat hij per ongeluk op een vlinder zitten, met dodelijk resultaat. Hij wil er stilletjes vandoor gaan, maar zijn oudste dochter maant hem het ongelukje te melden bij Masha (Kim van Kooten), de vlinderverzorgster.

Terwijl de twee een humoristisch gesprek hebben over de dode vlinder met de naam Henk, slaat de vonk over. Dit ‘meet cute’-moment uit het romantische drama Onder het hart levert een sterke scène op, die zich met gemak kan meten met soortgelijke momenten uit Angelsaksische romkoms, zoals de ontmoeting uit Notting Hill – wanneer Hugh Grant tegen Julia Roberts opbotst en per ongeluk koffie over haar morst.

Ook thematisch is het een slimme scène: op luchtige wijze bereidt hij de toeschouwer voor op de dood die altijd op de loer ligt en elk ogenblik kan toeslaan, waarbij de vlinders meteen ook een hoopgevende metafoor zijn voor het leven dat zich constant vernieuwt. Dat Onder het hart even later ook nog een zwangere vrouw opvoert, is dan weer een zwaktebod: de makers vertrouwen hun publiek niet genoeg.

Lichte toon over een tumor

Onder het hart gaat in het eerste uur vooral over hoe moeilijk het is om tweedekansliefde te laten bloeien. Zo heeft Luuk een opstandige puberdochter die het maar niks vindt dat haar vader een nieuwe vriendin heeft. Ook Luuks ex-vrouw Suzanne (Lies Visschedijk) komt poolshoogte nemen wie nou toch die nieuwe vlam is. Het levert een mooie scène op van twee om elkaar heen draaiende vrouwen met de vlindertuin als boksring. En dat rijmt weer mooi op een ander moment, als Masha’s broer Rogier (een sterke bijrol van Frank Lammers) Luuk aan een spervuur van vragen onderwerpt om te kijken of hij wel geschikt is als partner voor zijn zus.

Net op het moment dat Luuk en Masha gelukkig dreigen te worden, slaat het noodlot toe. Luuk blijkt een kwaadaardige, onbehandelbare tumor in zijn hoofd te hebben. Desondanks blijft Onder het hart een lichte toon houden. Natuurlijk, er wordt gehuild, maar er mag ook gelachen worden. Er is een bijna zwartkomische scène waarin Suzanne en Masha ruziën over de vraag wie Luuks piemel mag wassen als hij doodziek in bed ligt – en zo bevat het scenario van Peer Wittenbols wel meer gebeurtenissen die tegelijk zwaar en licht zijn; lachen tussen je tranen door. Onder het hart, met zijn mengeling van romkom en drama, vormt dankzij zijn vele extra’s een welkome aanvulling op de eindeloze rij Nederlandse romkoms.

Alleen die titel...

De titel van de film is wel wat ongelukkig en verwarrend, niet alleen omdat er al drie romkoms zijn met hart in de titel (Mannenharten, Hartenstraat en Pak van mijn hart) maar vooral omdat de betekenis van de uitdrukking ‘onder het hart’ onduidelijk is.

Ook de keuze om de soundtrack te laten bestaan uit stemmige popliedjes pakt niet altijd even gelukkig uit: het voelt manipulatiever dan een ingetogen score zou zijn geweest. Desalniettemin is Onder het hart grotendeels zeer geslaagd: een pakkende combinatie van charismatische hoofdrolspelers, een geestig en onsentimenteel script en terughoudende regie.