While you were sleeping... in Asia

McDonald’s zonder golden arches. Het kan in Australië

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Een hippe koffietent met kamerplanten, willekeurige houten stoelen, onbespoten en eerlijk biologisch eten en bedienend personeel dat schorten van hennep draagt. Welkom bij McDonald’s in Australië (klik hier voor foto’s)

Op het meest afgelegen deel van de westerse wereld, waar McDonald’s een belangrijk symbool van is, experimenteert de Amerikaanse hamburgerketen met nieuwe soorten restaurants, schrijft persbureau Reuters. Zo is er buiten Sydney ook een restaurant waar klanten hun eigen hamburgers kunnen samenstellen en - hier komt ie - bediend worden door obers.

McDonald’s vreest wat men in Australië fast-casual chains noemt: ketens die weliswaar fast food serveren, maar gezondere keuzes aanbieden in restaurants die iets van sfeer hebben. En wat de consument wil, krijgt de consument.

McDonald’s zegt tegen Reuters dat de nieuwe restaurantvormen experimenten zijn vooral bedoeld om de ervaringen van klanten te meten. Er zijn geen concrete plannen voor uitbreiding van de aangeklede concepten.

Weet je zeker dat je die Chinese hamburger durft te eten?

Een schokkend onderzoek van een Hongkongse keuringsdienst: van de 7.000 fabrieken waar voedingswaren worden gebruikt, blijkt de helft onhygiënische praktijken er op na te houden. Dat schrijft de Hongkongse krant South China Morning Post vandaag.

Uit tests in het lab blijkt dat fabrieken het niet schuwen pesticiden en antibiotica te gebruiken om voedingswaar te behandelen. Ook zijn sporen van zware metalen, bacteriën en virussen geen uitzondering. Fabrieken hebben er een handje van opzettelijk ingrediënten verkeerde labels te geven of de houdbaarheidsdatum te falsificeren.

Chinese fabrieken in de voedingsindustrie lopen met hun veiligheids- en hygiëne voorschriften ongeveer vijftien jaar achter op andere sectoren, zegt Mathieu Labasse, vicepresident van AsiaInspection, de keuringsdienst, in de Hongkongse krant.

Toyota straks niet meer de grootste

Slecht nieuws voor Toyota. De Japanse automaker staat op het punt van de troon gestoten te worden als ‘s werelds grootste autofabrikant. Dat schrijft Asian Nikkei Review met enige teleurstelling.

Toyota, heeft net als General Motors, last van tegenvallende verkoopcijfers sinds 2009, het jaar van de Grote Recessie. Volkswagen heeft daar geen last van en weet al sinds 2002 ieder jaar meer auto’s te verkopen.

De Japanse krant denkt dat Toyota het vooral in China verliest. Volkswagen heeft daar een zeer dominante positie weten op te bouwen, met een jaarlijkse groei van meer dan 10 procent. Inmiddels is China goed voor 36 procent van het aantal verkochte auto’s van Volkswagen.