Advertentieveiling

Jij klikt één keer, en dat levert Google 5 euro op

Foto iStock

Aan het einde van het jaar breekt de oorlog los onder de zorgverzekeraars. Om mensen naar hen te laten overstappen, smijten ze met miljoenen: reclames op radio, tv, in kranten en bladen. Elke Google-bezoeker die op een advertentielink klikt, kost de zorgverzekeraar zo’n 5 euro, schreef de Volkskrant. Zo veel, klopt dat wel?

Internetondernemer Ben Woldring (29) bezit verschillende vergelijkingsites, waaronder sinds dit jaar Poliswijzer.nl. Het gaat hier om de zoekterm ‘zorgverzekering vergelijken’, zegt hij, die 5 euro per klik kostte toen hij in december keek.

En, klopt het?

Adverteren op Google werkt met een veilingsysteem. Je koopt als adverteerder zoekwoorden in (in dit geval dus: ‘zorgverzekering vergelijken’) door geld te bieden. Het doel is natuurlijk zo hoog mogelijk te eindigen in de resultaten. Hoe hoog dat is, bepaalt Google aan de hand van a) hoeveel je betaalt en b) hoe goed je site kwalitatief beoordeeld wordt.

Dat betekent dat er niet zoiets is als een vaste prijs. Je kunt niet zwart-op-wit stellen dat een klik op woord x een bedrag van y euro kost. Het is een markt van vraag-en-aanbod waarbij adverteerders elkaar constant proberen te overtroeven.

De prijzen kunnen flink oplopen

Op AdWords, de reclametool van Google, kun je adviesprijzen opvragen per zoekterm. Die kunnen flink oplopen. Om succesvol te adverteren op de term ‘zorgverzekering vergelijken’ gaf Google over het afgelopen jaar een gemiddelde adviesprijs van 1,92 euro per klik, blijkt uit data van webmarketingbureau Expand Online. Eind december – de hoogtijdagen voor de zorgverzekeraar – lag die aanzienlijk hoger.

Dit is de adviesprijs. Die staat dus niet gelijk aan wat de verzekeraars bieden en betalen. Je kunt ervan uitgaan dat concurrerende verzekeraars hun best zullen doen elkaar de loef af te steken, helemaal in deze tijd.

Ook per adverteerder kan die prijs verschillen. Voor Poliswijzer.nl lag de adviesprijs om op de eerste resultatenpagina een advertentie te krijgen bij de zoekterm ‘zorgverzekering vergelijken’ zondag om 15.00 uur op 13,60 euro. Het zijn de laatste weken waarin je nog een nieuwe zorgverzekering kunt afsluiten, als je je oude al hebt opgezegd. Dat drijft de prijs op.

Dus is 5 euro per klik in december een realistisch bedrag? Absoluut. Maar let wel: hij fluctueert dus enorm.

Wat is de duurste zoekterm?

Overigens is ‘zorgverzekering vergelijken’ bij lange na niet de duurste zoekterm in deze hoek, blijkt uit de gegevens van Expand Online. Wil je als autoverzekeraar een beetje goed scoren, dan zal je echt pas echt diep in de buidel moeten tasten. De adviesprijs voor ‘online autoverzekering’? 62,65 euro. Per klik, ja.

Goedkoper uit zijn, in de finaciële hoek althans? Vraag dan je bkr-registratie op.

Google Ads worden trouwens wel goedkoper, wereldwijd. Al sinds 2011 dalen de gemiddelde prijzen per klik, zo blijkt uit data van het bedrijf zelf:

Infographic: Google Ads Are Getting Cheaper | Statista