Eursosonic ’15: Duncan Stutterheim hekelt torenhoge dj-gages

De gages die populaire dj’s vragen, maken de danceindustrie kapot. Dat zei Duncan Stutterheim, oprichter van dance-organisator ID&T vandaag op Eurosonic-Noorderslag.

Duncan Stutterheim.
Duncan Stutterheim. Foto ANP / Ferdy Damman

De gages die populaire dj’s vragen, maken de danceindustrie kapot. Dat zei Duncan Stutterheim, oprichter van dance-organisator ID&T vandaag op Eurosonic-Noorderslag.

Stutterheim gaf een keynote speech op het conferentiegedeelte van het festival. De danceorganisator liet cijfers zien uit de danceindustrie waaruit bleek dat de tien grootste dj’s het afgelopen jaar samen 268 miljoen dollar omzetten. De best betaalde dj, Calvin Harris, zag zijn omzet met 43 procent stijgen tot 66 miljoen dollar.

“Dit moet veranderen”, aldus Stutterheim.

“We werkten nooit met headliners op festival. Nu eisen dj’s dat ze headliners worden. Een 23-jarige dj met veel hits wilde niet komen naar Mysteryland als hij geen headliner kon worden. Dat is ziek. Als dat niet verandert, gaat de industrie kapot.”

Stutterheim noemde het festival dat ID&T in Australië organiseert als voorbeeld. Volgens hem is er afgelopen jaar niks verdiend door de hoge gages van de dj’s. Hij voorspelt dat veel festivals moeten stoppen als ze niet meegaan in de eisen van de dj’s.

“De Amerikanen bieden over iedereen heen. Jonge organisatoren worden gedwongen iets anders te doen. Toen wij met ID&T begonnen wilden we ook Fatboy Slim en de Chemical Brothers. Dat kon niet en dus moesten we iets anders verzinnen. Dat ga je meer zien in de toekomst, toegangsprijzen zullen dan ook omlaag gaan. Door zo veel geld te vragen, verliezen de dj´s plekken om op te treden. Het festival GlobalGathering in Engeland gaat om die reden dit jaar niet door en de editie volgend jaar is zonder EDM-dj´s.”

Stutterheim die bijna twee jaar geleden zijn bedrijf voor 100 miljoen dollar verkocht aan SFX Entertainment, sprak verder uitgebreid over het verder verduurzamen van zijn festivals.

De reden voor de verkoop van ID&T had volgens hem te maken met het afnemen van de passie voor zijn werk.

“Ik ging al 25 jaar uit, ik organiseerde 25 jaar feesten. Het werd meer werk dan passie, dan moet je plaats maken.”