Ahold staat onder druk en vervangt AH-directeur

Tegenvallende omzet supermarktketen noopt tot wisseling.

Hij bleek niet in staat de problemen van Albert Heijn op te lossen en daarom treedt Sander van der Laan (46) per 1 februari terug als directeur. Hij wordt opgevolgd door Wouter Kolk (48), die met een onderbreking van zes jaar sinds 1991 bij moederbedrijf Ahold in dienst is. Dat heeft het supermarktconcern vanochtend bekendgemaakt, tegelijk met de omzetcijfers over 2014.

Het vertrek van Van der Laan illustreert dat het niet goed gaat het met de grootste supermarktketen van Nederland. De omzet staat onder druk en het bedrijf slaagt er ondanks de opening van nieuwe winkels niet in zijn marktaandeel te vergroten. Hierop wordt Van der Laan nu afgerekend.

„Op belangrijke punten verliest AH terrein”, beaamt een woordvoerder van Ahold. „Wij denken dat Wouter, met al zijn ervaring, de juiste man is om Albert Heijn een nieuw elan te geven”, zegt de woordvoerder. Waar dat nieuwe elan uit bestaat, wil hij niet zeggen. „Onze nieuwe man is nog niet eens begonnen. We moeten hem eerst even tijd geven.”

Precies een jaar geleden voerde Ahold al managementwijzigingen door die erop duidden dat op het hoofdkantoor in Zaandam werd geworsteld met de tegenvallende resultaten van Albert Heijn. Van der Laan, die sinds zijn aantreden in 2010 niet alleen algemeen directeur van AH was, maar ook leiding gaf aan de Europese tak van Ahold, werd van die laatste taak vrijgemaakt zodat hij zich helemaal kon richten op het herstel van AH op de thuismarkt.

Dat is niet gelukt, blijkt uit de omzetcijfers die vanochtend naar buiten zijn gebracht, hoewel Ahold de omzet van Albert Heijn niet nader specificeert. Over het hele jaar daalde de omzet van Ahold in Nederland met 0,3 procent, inclusief de resultaten van drogisterijketen Etos, drankenspeciaalzaak Gall&Gall en webwinkel bol.com. Aangezien bol.com nog altijd fors groeit – vorig jaar naar verluidt met 25 procent – kan de omzet van AH niet anders dan flink gedaald zijn.

In het vierde kwartaal, voor supermarkten de belangrijkste periode van het jaar, is overigens een licht herstel te zien. AH heeft in de laatste drie maanden van het jaar meer omzet gehaald dan in de rest van het jaar. Maar, zo waarschuwt Ahold, dat eind februari zijn winstcijfers bekendmaakt, de prijsacties die nodig waren om dit te bereiken zullen in het vierde kwartaal wel ten koste gaan van de winst.

Over heel 2014 heeft Ahold 32,8 miljard euro omzet gemaakt; een stijging van een half procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ahold is vooral actief in de Verenigde Staten, de Amerikaanse supermarkten zijn goed voor een omzet van bijna 20 miljard euro.