Waarom jij straks geen bruine kroeg meer om de hoek hebt

Foto ANP

Het ouderwetse café is uit, de koffie-, cocktail- of ginbar is booming. Marktonderzoeker Datlinq analyseerde het horeca-aanbod van de afgelopen vijf jaar en daaruit blijkt een sterke daling van het aantal cafés. Telde Nederland in 2009 nog 8.300 cafés, vorig jaar waren dit er nog 6.800. Drie trends binnen de Nederlandse cafémarkt.

1) De kroeg verliest terrein

Wat is er aan de hand?

  • Café-eigenaren hebben last gehad van het rookverbod, de verhoging van de alcoholleeftijd en uiteraard de crisis, verklaart Martijn de Bruin van Datlinq.
  • Mensen gaan overdag minder snel naar het ouderwetse café voor hun kop koffie, maar kiezen eerder voor hippere concepten zoals Starbucks, Coffee Company en Bagels & Beans.
  • De ‘traditionele cafés’ - waarbij de eigenaar zelf nog achter de toog staat - gaan mede hierdoor failliet, of de uitbater vindt geen koper voor zijn zaak na pensioen, zegt Lennert Rietveld van horeca-adviesbureau Van Spronsen en Partners. Ook is een jonge generatie horeca-ondernemers minder snel bereid om een traditioneel café over te nemen.
  • In de avondhoreca doen specifieke concepten het goed, zegt de Bruin. Hij ziet een verschuiving naar bars die zich bijvoorbeeld louter richten op cocktails of gin. “De ouderwetse buurtkroeg overleeft het simpelweg niet als ze hetzelfde doen als vroeger.”

2. Het aanbod is (te) groot

Iedereen heeft zo ongeveer een kroeg om de hoek, met name in de Randstad en Noord-Brabant en Limburg. De nabijheidsstatistiek van het CBS kijkt naar de gemiddelde afstand die inwoners af moeten leggen om bij een voorziening te komen. Inwoners van de Limburgse gemeenten Kerkrade, Meerssen, Brunssum, Heerlen, Maastricht en Schinnen zijn gemiddeld slechts 500 meter verwijderd van de dichtstbijzijnde tap. Uitschieter binnen dat lijstje is hoofdstad Amsterdam, met de hoogste cafédichtheid (bijna zes binnen een straal van één kilometer) van Nederland.

Wat is er aan de hand?

  • Vooral in de provincie is het aanbod van cafés die zich uitsluitend richten op drankverkoop hoog, maar dit zijn ook de locaties waar de uitbaters het het moeilijkst hebben. De sterkste afname is zichtbaar in Drenthe, Groningen en Zeeland.

3. De prijzen stijgen

Bovendien zijn de prijzen voor drankjes in cafés steeds gestegen, blijkt uit prijsontwikkelingscijfers van het CBS.

Wat is er aan de hand?

  • De prijzen stijgen harder dan het algemeen prijspeil. De afgelopen jaren met 30 procent.
  • De oudere caféganger - de voornaamste bezoeker van de traditionele cafés waar de klappen vallen - voelt de prijsstijging het sterkst, en blijft dus eerder weg.

De oorzaak van de problemen voor café-eigenaren is volgens De Bruin ook de oplossing: ‘branchevervaging’. Zoals detailhandel die ook eet- en drinkgelegenheden aanbiedt (denk aan Hema of Marks&Spencer), populair bij dagjesmensen. Dat is dan wel weer balen voor de echt bruine kroeg.

 

    • Yordi Dam