Noodlot in de barrio’s van LA

Gevaarlijk om een wonderkind te zijn: voor je het weet ben je een total loss. Miriam Kruishoop (38) brak in de jaren negentig door met wisselvallige kunstfilmprojecten: Unter den Palmen met de verlopen Visconti-acteur Helmut Berger opende in 1999 zelfs het filmfestival Rotterdam. Ze verhuisde naar Londen en Los Angeles, en daarna werd het stil.

Haar speelfilm Greencard Warriors is dus een soort comeback, maar voelt eerder als een debuut. Want dit moralistische sociaal-politieke drama lijkt gemaakt door een heel andere regisseur. De film draait om een illegale Salvadoriaanse familie in Los Angeles. Wanneer de oudste zoon in de bendewereld dreigt te belanden lijkt het iedereen, zijn hardwerkende vader Jesus voorop, een goed idee dat hij in dienst gaat. Een stap, zo maken de legerronselaars hem wijs, die bovendien de hele familie in één klap zal legaliseren. Jongste zoon Angel valt intussen voor een zwart meisje, Gabrielle.

Zo staat alles in het gareel voor een noodlotsdrama over kleine luiden die door het systeem wordt vermalen in de barrio’s van Los Angeles, met een knipoog naar West Side Story. En zo voltrekt de film zich ook, een tikje didactisch en voorspelbaar, met een script dat misère op ellende stapelt. De boodschap dat een illegaal eerder op de hulp van drugsbendes mag hopen dan van de overheid, is eigenlijk wel verfrissend.