Ik werd ongemakkelijk van al die vragen van hem

Iedere carrière heeft wel een leermeester. Voor tuinontwerper Pieternella van Bourbon (40) is dat grafisch ontwerper Ernst Nijsten (58).

‘Als je een keer een grafisch ontwerper nodig hebt weet je me te vinden, hè, zei Ernst Nijsten op een feestje van een gezamenlijke vriendin. Niet lang daarna was ik klaar met mijn studie en wilde ik geld verdienen met mijn werk als performer, beeldend kunstenaar, muurschilder, tuinontwerper, danser en fotograaf. Eerst maar eens een visitekaartje dacht ik, en ik ging op bezoek bij Ernst.

„Voordat hij aan een visitekaartje begon, stelde hij allemaal lastige marketingvragen die me op de kunstacademie nog nooit gesteld waren. Wie is je doelgroep? Wat is je unique selling point? Hoe wil je je positioneren? Ik werd ongemakkelijk van al die vragen omdat ik er niet direct een antwoord op had, maar tegelijkertijd vond ik het fascinerend en heel leerzaam. Zo zakelijk had ik het allemaal nog niet bekeken en ik vroeg Ernst of hij mij wekelijks wilde coachen.

„Als je succes wilt hebben moet je keuzes maken, was een van zijn eerste lessen. Tot dan toe deed ik alles tegelijk, maar van hem mocht ik wel wat luier zijn, als ik maar een duidelijk profiel had. Ik besloot alleen door te gaan met tuinontwerp en dat werkte, want al gauw belde het tijdschrift Margriet of ik een zeven pagina’s tellende reportage wilde maken met tuinontwerpen. Ontzettend spannend vond ik dat. Tijdens het eerste mailcontact met de redactie is Ernst letterlijk achter mijn toetsenbord gekropen om prijsafspraken te maken, want ik had geen idee.

„Veel kunstenaars zijn alleen bezig met hun eigen creativiteit. Ernst vindt het belangrijk dat je ook aan de ontvanger denkt. Dus als ik een leuk muziekje op mijn website wilde omdat me dat grappig leek, stelde hij de vraag of mijn klanten daar wel op zaten te wachten. Waarschijnlijk niet nee, moest ik toegeven.

„Ook in het tuinontwerpen ben ik nu dienstbaarder dan veel van mijn collega’s. Ik voer lange gesprekken met klanten over hun smaak en wensen voordat ik aan de slag ga. Meestal blijft er nog zo’n 10 procent over voor mijn eigen creativiteit. Dat is precies genoeg, want daarbinnen voel ik me volkomen vrij.”