‘Het kost zorgverzekeraars 5 euro als je op hun advertentie klikt’

Deze rubriek beoordeelt elke woensdag een bewering op waarheidsgehalte. Deze week een becijfering over advertentiekosten op internet.

De aanleiding

Tegen het einde van het jaar smijten zorgverzekeraars met miljoenen om klanten over te halen naar het over te stappen: reclames op radio, tv, in kranten en bladen. „Ook bij Google is het dringen geblazen”, schreef Tjerk Gualthérie Van Weezel in de Volkskrant. „Elke Google-bezoeker die op een advertentielink klikt, kost de zorgverzekeraar zo’n 5 euro. En dan is er nog geen polis gesloten.”

Die 5 euro per klik, is dat niet héél erg veel?

Waar is het op gebaseerd?

Navraag bij de auteur leert dat de informatie afkomstig is van Ben Woldring, internetondernemer. Woldring (29) bezit verschillende vergelijkingsites, waaronder sinds dit jaar Poliswijzer.nl. Het gaat hier om de zoekterm ‘zorgverzekering vergelijken’, zegt hij, die 5 euro per klik kostte toen hij in december keek.

En, klopt het?

Adverteren op Google werkt met een veilingsysteem. Je koopt als adverteerder zoekwoorden in (in dit geval dus: ‘zorgverzekering vergelijken’) door geld te bieden. Het doel is zo hoog mogelijk te eindigen in de resultaten. Hoe hoog dat is, bepaalt Google aan de hand van a) hoeveel je betaalt, en b) hoe goed je site beoordeeld wordt.

Er niet zoiets is als een vaste prijs, zegt de woordvoerder van Google. Je kunt niet zwart-op-wit stellen dat een klik op woord x een bedrag van y euro kost. Het is een markt van vraag en aanbod.

Op AdWords, de reclametool van Google, kun je adviesprijzen opvragen per zoekterm. Die kunnen flink oplopen. Om succesvol te adverteren op de term ‘zorgverzekering vergelijken’ gaf Google over het afgelopen jaar een gemiddelde adviesprijs van 1,92 euro per klik, blijkt uit data van webmarketingbureau Expand Online. Eind december – de hoogtijdagen voor zorgverzekeraars – lag die hoger.

Dit is de adviesprijs. Die staat dus niet gelijk aan wat de verzekeraars daadwerkelijk bieden en betalen. Je kunt ervan uitgaan dat concurrerende verzekeraars hun best zullen doen elkaar de loef af te steken, helemaal in deze tijd.

Ook per adverteerder kan die prijs verschillen. Voor Poliswijzer.nl, de website van Ben Woldring, lag de adviesprijs om op de eerste resultatenpagina een advertentie te krijgen bij de zoekterm ‘zorgverzekering vergelijken’ afgelopen zondag om 15.00 uur op 13,60 euro. Het zijn de laatste weken dat je nog een zorgverzekering kunt afsluiten, als je je oude al hebt opgezegd; dat drijft de prijs op.

Dus is 5 euro per klik in december een realistisch bedrag? Absoluut. Dat blijkt uit de data van Expand Online en van E-marketing Experts. Maar let wel: het fluctueert enorm.

Overigens is ‘zorgverzekering vergelijken’ bij lange na niet de duurste zoekterm in deze hoek, blijkt uit de gegevens van Expand Online. Wat dacht je van de gemiddelde adviesprijs voor ‘zorgverzekering goedkoop’ (4,68 euro), ‘zorgverzekering overstappen’ (3,49 euro) en ‘zorgverzekering afsluiten’ (7,32 euro). Uitzonderlijke prijzen zijn dit niet. Wil je als autoverzekeraar een beetje goed scoren, dan zul je echt pas echt diep in de buidel moeten tasten. De adviesprijs voor ‘online autoverzekering’? 62,65 euro. Per klik, ja.

Conclusie

Kost het een verzekeraar echt 5 euro als je op zijn advertentie op Google klikt? Adverteren op Google is een constante veiling op basis van vraag en aanbod. 5 euro per klik is een realistisch bedrag, maar een vaste prijs bestaat niet. We beoordelen de stelling als grotendeels waar.