Gouden Loeki voor ‘Buddyhond’ van KNGF Geleidehonden

Een beeld uit het reclamefilmpje van KNGF Geleidenhonden.

De reclamespot van KNGF Geleidehonden heeft vanavond de Gouden Loeki gewonnen voor beste tv-commercial. De reclame, waarin een militair met een oorlogstrauma wordt gewekt door zijn geleidehond, kreeg de meeste stemmen van het publiek. “Flappie” van Bol.com en “Moestuin” van Jumbo eindigden op de tweede en derde plek.

Na een voorronde van de Gouden Loekie kwamen al vijf finalisten uit de bus, zo meldt ANP. Naast de top 3 waren dat ook het “Klushondje” van Gamma en “Kijk, zwarte Piet” van opnieuw Bol.com. In de eindstrijd om de reclameprijs, die live op televisie werd uitgezonden, konden kijkers bellen of sms’en om hun stem door te geven.

Bekijk “Flappie” en “Moestuin” hieronder:

De Gouden Loekie werd dit jaar voor de twintigste keer uitgereikt. De prijs is vernoemd naar Loekie de Leeuw, een pop die tussen 1972 en 2004 de Ster-reclames met filmpjes onderbrak. Vorig jaar ging de reclametrofee naar verzekeraar ASR, voor een commercial over de tijdelijke sponsoring van voetbalclub Feyenoord door Diergaarde Blijdorp.

De winnaar van 2013 met hoofdrolspeler Olli:

Lees ook bij NRC Q: Hoe maak je de beste reclame van Nederland?

    • Joost Pijpker