De kroeg is te duur en te eentonig

Mensen gaan liever iets drinken bij Starbucks of in een cocktailbar, dus verdwijnt de traditionele kroeg.

Illustratie Studio NRC

Het ouderwetse café is uit, de koffie-, cocktail- of ginbar is booming. Marktonderzoeker Datlinq analyseerde het horeca-aanbod van de afgelopen vijf jaar en daaruit blijkt een sterke daling van het aantal cafés. Telde Nederland in 2009 nog 8.392 cafés, vorig jaar waren dit er nog maar 6.832.

De hardste klappen vielen in Drenthe, Groningen en Zeeland. Wat is er aan de hand? „Café-eigenaren hebben last gehad van het rookverbod, de verhoging van de alcoholleeftijd en uiteraard de crisis”, verklaart Martijn de Bruin van Datlinq. „Bovendien gaan mensen overdag minder snel naar het ouderwetse café voor hun kop koffie, maar kiezen ze eerder voor hippere concepten waar ze ook kunnen eten, zoals Starbucks, Coffee Company en Bagels & Beans.”

In de avondhoreca ziet De Bruin een verschuiving naar bars die zich specifiek op één concept of drankje richten, zoals cocktail- en ginbars. „De ouderwetse buurtkroeg overleeft het simpelweg niet als ze hetzelfde doet als vroeger”, aldus De Bruin.

De ‘traditionele cafés’ – waarbij de eigenaar vaak zelf nog achter de toog staat – gaan het snelst failliet, zegt Lennert Rietveld van horeca-adviesbureau Van Spronsen en Partners. Ook is een jonge generatie horeca-ondernemers minder snel bereid om een traditioneel café over te nemen.

Tel daar de gemiddelde prijsstijging van drankjes in cafés nog bij op: plus 30 procent ten opzichte van 2006, tegenover een algemene prijsstijging van 16 procent, blijkt uit CBS-cijfers. De klanten die daardoor wegbleven, werd vooral de kleine cafés fataal.