YouTube heeft tv nog lang niet verslagen

De digitalisering van media gaat een stuk trager dan gedacht, blijkt uit nieuw onderzoek. Drie misverstanden over media.

Gangnam Style is 2,1 miljard keer bekeken op YouTube: een record.
Gangnam Style is 2,1 miljard keer bekeken op YouTube: een record.

Korte clips van YouTube gaan gewone tv niet vervangen. Jongeren willen best betalen voor media, maar nog meer voor technologie. En het papieren boek is niet dood.

Ook dit jaar rekent accountants– en adviesbureau Deloitte weer af met misverstanden over modern mediagebruik. In de veertiende editie van zijn jaarlijkse Technology, Media & Telecom Predictions, die vandaag is gepresenteerd, voorspelt Deloitte dat in sommige sectoren van de media de digitalisering lang niet zo snel gaat als elders wordt geschreven.

Drie conclusies over media.

1 Korte clips: ‘een’ toekomst, niet ‘de’ toekomst van tv

YouTube is niet dé toekomst van

tv, stelt Deloitte. Zowel in kijktijd als inkomsten uit advertenties en abonnementen zijn videosites nog lang geen concurrent voor de traditionele tv. Volgens Deloitte wordt dit jaar wereldwijd 3 procent van de tijd die mensen tv kijken besteed aan internetfilmpjes. Reclame rond webvideo’s – vooral op YouTube – levert in 2015 ongeveer 5 miljard dollar op. „Spectaculair voor een genre dat een paar jaar geleden nog nauwelijks bestond”, stellen de onderzoekers. „Maar het valt in het niet bij gewone tv.” Wereldwijd wordt daarmee dit jaar 210 miljard dollar verdiend. Bovendien hebben webvideo’s een groot probleem, aldus Deloitte. Adverteerders weten niet zeker of hun commercial wordt gezien.

2 Generatie-gratis geeft wél geld uit aan media

Ze kopen geen cd’s meer. Ze

hebben geen abonnement op de krant. En ze knippen hun tv-kabel door. De ‘millennials’, jongeren tussen 18 en 34 jaar, zouden geen geld meer besteden aan media. Een probleem voor traditionele media, want hoe krijg je een twintiger nog aan bijvoorbeeld een krantenabonnement?

Onzin, zeggen de analisten van Deloitte, over het idee dat jongeren alles gratis willen. „Ze geven minder geld uit aan traditionele media dan vroeger, en minder dan vorige generaties, maar ze geven nog steeds geld uit.” Volgens Deloitte besteden jongeren in de VS en Canada dit jaar 635 euro per persoon aan media en entertainment (en grofweg 3.000 euro per jaar aan elektronica). Iets minder dan de helft gaat op aan een abonnement op betaal-tv, maar er gaat ook behoorlijk veel geld naar Netflix, Spotify en games. In West-Europa besteden jongeren minder aan media, ongeveer 250 tot 300 euro in 2015, omdat hier minder wordt betaald voor betaal-tv.

3 Papieren boek is niet dood

Deloitte voorspelt dat in 2015 papieren boeken nog meer dan 80 procent uitmaken van de wereldwijde boekverkoop. eBooks vormen een groeiend segment, aldus de analisten, en zonder het elektronische boek zou de totale omzet van de boekensector dalen, maar papieren boeken zullen ze nooit vervangen.

Kijk alleen al naar het bezit van een eReader. Wereldwijd, in ontwikkelde landen, heeft minder dan één vijfde van de bevolking een apparaat om digitale boeken te lezen. Het feit dat schermen van smartphones groter worden kan zorgen voor een groei in het lezen op een telefoon. Dat is niet per se goed nieuws voor de fysieke boekhandel. Veel papieren boeken worden gekocht bij webwinkels.

Volgens Deloitte maakt de cover het papieren boek ook nog steeds populair onder jongeren. Met een fysiek exemplaar kan je in de trein, de metro of het café laten zien wat je leest. En een goed gevulde boekenkast is ook goed voor je imago. Ook al heb je sommige titels niet eens gelezen.