Volwassen zijn ze niet, maar in KidZania komt het héél dichtbij

In het westen van Mexico-Stad verrijst een van de grootste winkelcentra van Latijns-Amerika. Aan het eind ervan staat een pretpark: KidZania. Een volwassen wereld, maar dan voor kinderen.

In het westen van Mexico-Stad staat een van de grootste winkelcentra van Latijns-Amerika met vijfhonderd winkels en zo’n 22 miljoen bezoekers per jaar. Aan het eind ervan staat een pretpark: KidZania.

KidZania heeft geen achtbanen of suikerspinkraampjes. Wie KidZania binnenloopt, betreedt een afgesloten land van volwassenheid. Een land met straten, winkels, pleinen en autootjes. En met werk. Wie het park bezoekt krijgt een ‘baan’ als piloot (populair), brandweerman of bijvoorbeeld tandarts (minder populair). En wie werkt krijgt salaris, uitbetaald in ‘kidzos’, de specifieke munteenheid.

Het park heeft ook een eigen taal, schrijft Rebecca Mead van The New Yorker, die er onderzoek naar deed. De informele groet is “Kai!” en ziet eruit als twee vingers, gespreid tegen het hart. “Thanks” verandert in “Zanks”. Begeleiders zijn er ook; zij heten Zupervisors en zwaaien kinderen na elke activiteit gedag: “Have a productive day!

De KidZania-vestiging in Mexico-Stad bestaat al vijftien jaar. Inmiddels is het themapark-format overgewaaid naar steden als Tokio, Kuala Lumpur, Mumbai en Istanbul. In de Golfstaten komen kinderen vooral met nanny’s, in Portugal vaker met hun ouders. En in Saoedi-Arabië, waar vrouwen niet mogen autorijden, mogen meisjes in het park wél auto stappen. Bedenker en ‘president’ Xavier López Ancona:

“Dit is de wereld van kinderen, waar niemand vertelt wat ze moeten doen. Zelfs als je naar Disneyland gaat, wordt je geacht een bepaalde route te lopen. Hier zijn de kinderen alleen. We vertellen ze niets. Just cash your check, get money and start spending money - dat is het enige dat we hen vertellen.”

Sponsors spelen een grote rol voor het wonderlijke park, schrijft The New Yorker. Jonge klanten zouden later zomaar eens kunnen uitgroeien tot trouwe kopers. En dus is er ook een McDonald’s en Sony in het park. Verder zijn alle KidZania’s gekoppeld aan winkelcentra, waar ouders kunnen winkelen terwijl het kroost de kidzos spaart. Wel zo makkelijk. En voor wie interesse heeft: het park komt binnenkort naar Londen.

Rebecca Mead van The New Yorker onderzocht het park en nam haar 9-jarige zoontje er mee naartoe. Lees ook het hele artikel: When I grow up (leestijd ongeveer 29 minuten).