{""}

Minder ‘Charlie Hebdo’, het nieuws vindt mij wel

schrijft Christian Waijers

Bladerend door de krant van afgelopen woensdag kwam ik het artikel tegen van de Volkskrant over nrc.next. De auteurs van het artikel veronderstellen dat jullie misschien nog steeds worstelen met het vinden van de balans tussen actualiteit en onderscheidendheid. Ik heb het idee dat dit inderdaad het geval is en heb daarbij het gevoel dat actualiteit steeds meer de overhand krijgt. Neem bijvoorbeeld de aanslag op Charlie Hebdo. Sinds woensdag domineert dit onderwerp nrc.next. Als prototype next-lezer (33 jaar, hoogopgeleid, brede interesses maar weinig tijd) denk ik: jammer, gemiste kans. Ik kijk het journaal, luister sporadisch naar de radio en lees zo nu en dan online nieuwsmedia, dus de actualiteit vindt me wel. Maar er gebeurt naast ‘Parijs’ toch vast wel meer in de wereld? En jawel: in Nigeria bleken ruim honderd mensen gedood door extremisten van Boko Haram. Islamitische radicalen roepen kalifaten uit in Midden-Afrika. En hoe gaat het eigenlijk met al die landen van de Arabische Lente? Ooit hebben jullie daar uitgebreid over geschreven, en ik vind het jammer als ik er dan niets meer over verneem. Jullie doelgroep is niet de actualiteitenjunk die altijd van alles op de hoogte wil zijn, zolang het maar niet te veel tijd en moeite kost. Jullie lezers willen tot denken worden aangezet. Mijn tip: besteed wat minder bladzijden aan de Charlie Hebdo’s en geef meer ruimte aan zaken als cultuur, wereld(geschiedenis), psychologie, wetenschap, technologie, maar zeker ook aan luchtige dingen zoals het artikel over tv-serie-types laatst. Kortom: verras, inspireer en doorbreek de actualiteit. Succes met het vinden van de balans!

Ga door met die prachtige krant

meent Luc van Veggel uit Elst

In al het geweld van afgelopen week is het initiatief van Hans Nijenhuis om een Volkskrant-artikel over nrc.next integraal over te nemen wat ondergesneeuwd. Dat is jammer, temeer omdat zowel het initiatief als het artikel waardering verdient. Zelf heb ik (inmiddels 54) nooit tot de doelgroep van nrc.next gehoord en ondanks dat zijn mijn vrouw en ik al vanaf het eerste verschijningsjaar abonnee. Met leedwezen (als dat nog mag na Parijs) heb ik kennis genomen van de dalende oplage. Weet dat wij next enorm waarderen en geen andere krant zouden willen! Sterker nog; we komen van de Volkskrant, wat ik een milde Telegraaf-variant vind geworden. Ga door met die prachtige next! Hou vol en denk aan ons, uw dankbare abonnees!

Ook een paar dagen later is nrc.next nog relevant

schrijft Anneloes Brunt uit Groningen

Met veel interesse heb ik het stuk gelezen van de Volkskrant over nrc.next dat integraal was overgenomen. Ik ben een 23-jarige student en hoor dus bij de ‘nieuwe nieuwsconsumenten’, zoals de doelgroep werd omschreven. Ik werd getriggerd door de observatie van Hans Nijenhuis dat er steeds vaker ongelezen stapels krantenpapier in huis liggen. Ook voor mij geldt dat ik vaak geen tijd heb (of maak) en dat de kranten zich opstapelen. Maar juist daarom past nrc.next zo goed bij mij: ook dagen later is hij nog relevant. Ik gooi er oprecht nooit één weg zonder hem te hebben doorgespit en er staan altijd wel artikelen in waarvan ik blij ben dat ik ze nog heb meegepikt. Dus ja, ik behoor tot de generatie die de dag begint met zijn telefoon, maar dat betekent niet dat ik naast NOS, NU.nl en CNN geen behoefte heb aan de relevante, vernieuwende achtergrondartikelen van nrc.next.

mail naar denken@nrc.nl