Scheidslijn tussen horeca en voedingszaak vervaagt

Het laten thuisbezorgen van eten is flink in opkomst. De trend beperkt zich niet meer tot pizza- en shoarmakoeriers. Ook cafetaria's leveren inmiddels op grote schaal friet en snacks af aan de voordeur.

Die trend signaleert het FoodService Instituut vanmorgen bij de opening van vakbeurs Horecava in de Rai in Amsterdam. „Als je alle vormen van ‘delivery’ van eten bij elkaar optelt, zitten we nu al rond de grens van 1 miljard euro omzet per jaar”, zegt directeur Jan-Willem Grievink van het kenniscentrum. „Het is nog maar enkele jaren geleden dat we nog niet eens op de helft van dit bedrag zaten.”

Door de steeds ruimere openingstijden van supermarkten en andere alternatieven heeft de klant minder trek in het afhalen van zijn maaltijd. Restauranthouders zoeken naar een manier om dit verlies goed te maken. Nieuwkomers op de bezorgmarkt zijn verder abonnementssystemen, zoals HelloFresh en de onlinebesteldiensten van supermarkten.

De traditionele scheidslijn tussen horeca en detailhandel lijkt te vervagen. Consumenten staan nu meer open voor tussenvormen, merkt Grievink op. Als voorbeeld noemt hij ook de recente opening van de Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam.

Ook aan de relatief hoge prijzen in Nederlandse restaurants lijkt langzaam een einde te komen. Jarenlang waren driegangenmenu’s in Nederland de duurste van West-Europa. Nu niet meer.

„Buiten de deur eten in België en Duitsland is niet of nauwelijks goedkoper dan in ons land”, zegt Grievink. Nu kun je ook in Nederland al prima driegangendagmenu’s vinden voor rond de 18 euro; dat was vier jaar geleden bijna ondenkbaar.”

In de Nederlandse horeca als geheel zijn gasten volgens het FoodService Instituut nog ongeveer 15 procent duurder uit dan het Europese gemiddelde. (ANP)