Stevia

Suiker? Kweek liever je eigen zoetstof

Foto ANP

Heb jij het al gedronken, de nieuwe Coca-Cola Life, uit dat groene flesje? Of Pepsi Next? Een huismerk steviafrisdrank? Klene steviadrop geproefd? Allemaal deels gezoet met zoetstoffen uit bladeren van de steviaplant: steviolglycosiden. Er bestaan ook druppels en poeders van, voor in je koekjes, havermout of thee.

Op papier ideaal voor foodies en iedereen met goede dieetvoornemens. 100 procent plantaardig, en nul calorieën. In de praktijk zit er nogal wat suiker in de meeste steviafrisdranken, vanwege de bittere nasmaak van de zoetstof.

Toch is de prognose is dat de steviamarkt tot en met 2017 bijna verdubbelt.

Daarom: vier manieren waarop je kunt ondernemen met het zoete plantje.

1. Zelf stekken

Het leuke is: je kunt het Zuid-Amerikaanse steviaplantje ook in Nederlandse kassen verbouwen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld soja, dat in het noorden niet gedijt. Echt veel gebeurt dat nog niet en over de risico’s van grootschalig verbouwen van stevia is nog weinig bekend. Steviakweker Douwe Visbeek:

“Het kweken is arbeidsintensief. Steviaplantjes moeten veel warmte en licht hebben en je moet het vocht heel precies regelen.”

En vindt Visbeek: de kwaliteit van steviazaad valt vaak tegen. “Maar de plantjes stekken wél gemakkelijk.”

Wat ook kan: fermenteren, oftewel kweken met hulp van micro-organismen. Chemiebedrijf DSM ontwikkelt dat.

2. Banden met producenten aanknopen

Als je nu durft, zegt KPMG Sustainability-consultant Jerwin Tholen, kun je er later voordeel van hebben.

“Stevia wordt nog niet zo lang grootschalig als grondstof gebruikt. Als levensmiddelenproducent kun je nu grond aankopen om stevia op te verbouwen of verbintenissen aangaan met producenten, en zo zorgen dat je al gegarandeerd toevoer hebt.”

Dat is makkelijker dan met bijvoorbeeld soja, zegt Tholen: “De steviamarkt ligt nog open.”

3. Verhandelen

Nog weinig bedrijven richten zich puur op stevia. De 27 bij de Kamer van Koophandel geregistreerde steviabedrijven verkopen vooral direct aan de consument, of leveren stevia aan groothandels. Het gros ervan is nu nog een eenmanszaak.

4. Steviaproducten verzinnen

Je kan het natuurlijk ook zelf ergens in verwerken. In de meeste dranken gedijt het goedje prima, zegt Tholen. Naast normale frisdranken brengen veel merken al een stevia-variant op de markt.

Maar de ontwikkeling kost tijd. “Stevia kan nooit zomaar suiker vervangen. Coca-Cola heeft lang onderzoek gedaan voordat ze hun steviavariant op de mark brachten”, zegt Rob Morren, Sector Banker Food bij ABN Amro.

De meeste kansen liggen nu in niche-producten, denkt Tholen. Denk: steviachocola. Steviakindertraktaties. Steviakindervoeding.

Maar een wondermiddel is het niet

Toch is stevia nog niet de hype geworden die sommigen een paar jaar geleden hadden verwacht, zegt Morren. Misschien ook niet zo gek. Bijvoorbeeld koekjesproducenten lopen nu nog tegen Europese regels aan - het stofje mag nog niet overal in.

En: het is geen wondermiddel. Het vervangt suiker niet. Tholen:

“Wel eens een appeltaart zonder suiker gebakken? Die valt zo uit elkaar.”

En lees eens de achterkant van je blikje steviacola. Alléén met stevia gezoet zijn de meeste producten nog wat bitter. Dus blijven producenten met suiker strooien. Een blikje Coca-Cola Life (33cl) bevat nog altijd 22 gram suiker, 4,5 klontje. Daar gáát je goede voornemen.