While you were sleeping... in Asia

Japan wil weer meedoen op defensiegebied

China and Japan. Maps from NASA imagery
China and Japan. Maps from NASA imagery Beeld iStock

Japan zit in haar maag met haar pacifistische grondwet. Premier Shinzo Abe wil de exportregels voor defensiemateriaal versoepelen. Volgens de Washington Post is dat om de beladen geschiedenis van Japan achter zich te laten. Maar er is misschien wel een groter voordeel: bedrijven die militair materiaal maken krijgen zo de kans om hun producten in het buitenland te verkopen.

Zo makkelijk gaat dat echter niet. “Wapens zijn bedoeld om tegen andere landen te vechten, maar het is niet goed voor ons om te vechten”, zegt Akifumi Arai, directeur van de Tamagawa Trading Company. Het bedrijf uit Nagano verkoopt sensoren en gyroscopen die gebruikt worden voor torpedo’s en raketten in Japans verdedigingsleger. Het is een nogal opmerkelijke verklaring voor de CEO van een bedrijf dat defensiemateriaal verhandelt.

Tamagawa maakt van oorsprong onderdelen voor gevechtsvliegtuigen, maar moest daarmee ophouden toen de Amerikaanse bezetters het bedrijf boycotten na de Tweede Wereldoorlog. Nu levert Tamagawa aan het eigen, Japanse leger en aan grote binnenlandse bedrijven zoals Mitsubishi en Fuji’s zware industrie.

Shinzo Abe heeft nu voorgesteld om de Japanse, pacifistische grondwet opnieuw te interpreteren zodat het land bondgenoten die aangevallen worden, kan bijstaan. Daarbij wil hij de ban op defensie-export opheffen, hoewel de regering belooft dat Japan ‘de koers van vredelievend land zal blijven varen’.

Het is de vraag of Abe’s plan gaat lukken want veel steun uit de bevolking heeft hij niet. Toen bekend werd dat hij de exportregels wilde versoepelen, bleek uit onderzoek van de krant Asahi Shimbun dat 77 procent van de Japanners dat niet ziet zitten. Slechts 17 procent steunde het plan.

Chinese Wanda wil pretparkenimperium bouwen

Disneyworld in Hongkong is mateloos populair bij Chinezen van het vasteland, en in Shanghai kijkt men reikhalzend uit naar een eigen Disneyworld in de achtertuin. Maar er ligt concurrentie op de loer voor Disney. Vastgoedbedrijf Dalian Wanda heeft zijn zinnen gezet op de pretparkmarkt.

Wanda investeert 200 miljard yuan (27,2 miljard euro) in 12 pretparen, verspreid over heel China, schrijft Financial Times. “Wanda’s omzet komt vooral uit vastgoed”, zei Wang Jianlin tijdens de opening van een pretpark in Wuhan. “We denken echter dat de groei voor de vastgoedsector ten einde is gekomen. Wanda moet veranderen.”

De eerste stappen naar de wereld van entertainment werden gezet toen Wanda in 2012 de Amerikaanse film- en theater keten AMC Entertainment Group kocht. Vorig jaar zette Wanda een eigen filmstudio op in China: Oriental Movie Metropolis. En nu wil het Chinese bedrijf een aandeel kopen in Lions Gate Entertainment, een filmstudio in Hollywood.

Wang hoopt dat de pretparken in Guangzhou en Wuxi bezoekers weg kapen van de Disneyparken in Hongkong en Shanghai. Financial Times vraagt zich wel af of Wang kan slagen in een industrie waar creativiteit belangrijker is dan omvang en snelheid. Of het hem wel of niet lukt, zal volgens het FT iets zeggen over de toekomst en vorm van China’s economie.

India investeert in zonne-energie

Geen black outs meer in India, als het tenminste aan premier Narendra Modi ligt. Zijn regering wil 100 gigawatt aan zonne-energie kunnen opwekken in 2020. Dat doel is bijgesteld: eerst was het 20 gigawatt, meldt The Wall Street Journal. Onderdeel van het plan is een enorme zonnepanelenfabriek ter waarde van 4 miljard dollar (3,37 miljard euro).

Op dit moment heeft India de capaciteit om 2,7 gigawatt aan zonne-energie op te wekken. Alles bij elkaar heeft het land 255 gigawatt energie tot haar beschikking, maar het merendeel wordt opgewekt door verbranding van steenkool.

De nieuwe fabriek wordt de komende drie tot vier jaar gebouwd in de westerse staat Gujarat. Door de zonne-panelen zélf te bouwen zullen de kosten van zulke zonne-energiecentrales dalen. Nu moet India de onderdelen importeren.

Het project wordt uitgevoerd door het Indiase bedrijf Adani, samen met het Amerikaanse SunEdison, dat meer in zonne-energie is gespecialiseerd.