Opinie

Geïnspireerd door en toch helemaal nieuw

Astronauten in ‘Missie Aarde’ (VPRO).
Astronauten in ‘Missie Aarde’ (VPRO).

Aan het begin van de tweede helft van het televisieseizoen gooien de netmanagers van NPO weer een hoop schema’s ondersteboven en debuteert het ene programma na het ander. Twee van die nieuwelingen in het afgelopen weekend borduren voort op bestaande tradities, maar maken direct duidelijk een frisse aanwinst te betekenen.

De voorbeelden van de science fiction comedyserie Missie Aarde (VPRO) zijn volgens bedenker Tim Kamps vooral buitenlands. In De Wereld Draait Door pitchte hij het als een kruising van Star Trek en The Office. Logisch, want het enige astronautendrama op de Nederlandse tv is vermoedelijk nog steeds Mies Bouhuys’ Morgen Gebeurt Het (AVRO, 1957-59).

Die serie herinner ik mij als doodeng, Missie Aarde is eerder ingetogen hilarisch. In 2063 verdwijnt Nederland onder water en de minister van Ruimtezaken (Beppie Melissen) stuurt de Tasman op pad om een nieuwe thuisplaneet te vinden. Aan boord bevindt zich een gezelschap prettig gestoorde experts. Alleen stuurvrouw Brechtje (Kim van Kooten), die met haar navigatiecomputer S.A.R.A. over vrouwenzaken kan praten, is verpletterend normaal.

De gezagvoerder Bram (Wart Kamps, tweelingbroer van de bedenker) is een wereldvreemde en besluiteloze nerd, macho Kurt (Leo Alkemade) denkt aleen maar aan het lijf van Brechtje en boordpsycholoog Axel (Alex Klaasen) is een vileine intrigant, die Bram chanteert met beroepsgeheimen om steeds opnieuw door hem tot medewerker van de maand te worden uitgeroepen.

Vormgeving, acteren en het scenario van Nathan Vecht zijn allemaal om door een ringetje te halen. En wie de laconieke absurditeit van Zondag met Lubach meent te herkennen, heeft gelijk: Arjen Lubach en Tim Kamps vormden ooit een duo dat zich het Monica da Silva Trio noemde.

Op de vroege zaterdagavond onderneemt Paul de Leeuw iets moedigs: Pauls Puberkookshow (VARA) is een poging tot educatief amusement voor de allerlastigste doelgroep, die nooit meer televisie kijkt. Net als in De Taarten van Abel (VPRO) worden in de keuken de beste gesprekken gevoerd. Er is ook een publiek van pubers en soms hun ouders. Paul biedt een klusje aan: 20 euro voor wie met de microfoon wil hengelen. BN’er Dione de Graaff komt een pinnige brief voorlezen die ze als 15-jarige aan haar moeder schreef. En Janny van der Heijden (jurylid in Heel Holland Bakt) geeft les in het bereiden van een biefstuk en chili con carne.

Het draaiende decor en het combootje zijn volledig ontleend aan Mooi! Weer De Leeuw, maar dit is echt een ander soort programma: minder pesterig, op bepaalde momenten zelfs ontroerend door de open benadering van de kwetsbare pubers. Het allermooist vond ik de achtergrondprojectie van een niet goed herkenbaar, fors gebouwd meisje, dat danst op de tune van het programma. Het is de geest van Lena Dunham en Little Britain die door Pauls Puberkookshow waait, als een prettig briesje.