While you were sleeping... in the US

Apple verhoogt prijzen om sterke dollar

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/
Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ foto iStock

Nu misschien maar even niet die nieuwe app downloaden. Apple heeft de prijzen van haar apps afgelopen week verhoogd, meldt persbureau Bloomberg. Door verschuivingen op de wisselkoersen stegen de prijzen in de EU, Noorwegen, Canada en Rusland.

De minimumprijs voor een app in Canada steeg van 99 cent naar 1,19 Amerikaanse dollar (1 euro). In Europa ging de laagste prijs voor een app omhoog van 89 naar 99 eurocent.

Door de sterke dollar zijn buitenlandse valuta minder waard geworden. Apple verdient het merendeel van haar jaarlijkse miljardenomzet buiten de Verenigde Staten, dus van die stijgende dollarwaarde is het bedrijf uit Silicon Valley.

Het is voor Europa en Azië niet de eerste keer dat Apple de prijzen voor apps aanpast. Dat gebeurde ook al in 2012. Voor Canada is het wel de eerste keer. In 2013 gaven klanten meer dan 10 miljard dollar (8,43 euro) uit in de App Store.

De veranderingen op de wisselkoers hebben ook gevolgen voor andere Apple producten. Volgens UBS analist Steven Milunovich daalde de gemiddelde verkoopprijs van iPhones met 2,8 procent door de aansterkende dollar. Het is nog niet bekend of Apple ook de prijzen van telefoons verhoogt.

Formica richt pijlen op Azië

Wie zit er nog te wachten op gelamineerde keukenkastjes van Formica? Het bedrijf heeft een retro appeal, schrijft The Wall Street Journal. Dat klinkt leuk, maar het heeft vooral last van stevige concurrentie en een nieuwe manier van koken en keukeninrichting, die niet past bij de simpele Formica formule.

Toch geeft het bedrijf, dat in 1913 in Cincinnati werd opgericht, het niet op. De pijlen zijn nu gericht op China. De Asiatische regio was in 2006 nog goed voor minder dan een kwart van Formica’s omzet. Tegenwoordig ligt het Aziatische aandeel rond de 40 procent.

Op het hoogtepunt van China’s vastgoedbubbel kon Formica veel van haar basisproduct, laminaat, in China kwijt. Zo’n 30 procent van de wereldwijde vraag naar laminaat, kwam daar toen vandaan. Tegenwoordig komt zo’n 85 procent van Formica’s Chinese klanten uit de commerciële hoek. The Wall Street Journal noemt bijvoorbeeld de fastfoodketen Yum.

In de nabije toekomst wil het bedrijf, dat in 2007 werd gekocht door het Nieuw Zeelandse Fletcher Building, meer afzetten in de huizenmarkt voor de welgestelde middenklasse. Formica denkt bijvoorbeeld aan een nieuw model laminaat met een geurafstotende, hygienischere oppervlakte.

Maar makkelijk gaat het niet worden, schrijft WSJ. Waar Formica in de Verenigde Staten een zogenaamd householdbrand is, is het in China een van de vele producenten van laminaat - en nog een dure ook.

Amazon weet wat goed personeel is

Aan goede bedoelingen heb je niets. Dat en veel meer gouden uitspraken tekent Quartz op uit de mond van Anurag Gupta, directeur bij Amazon.

Het probleem is dat je medewerkers altijd goede bedoelingen hebben. Niemand komt naar zijn werk en zegt: ‘vandaag ga ik iets doen dat de site kapot maakt’ of ‘ik ga iemand aannemen van wie ik zeker weet dat ik hem over zes maanden ontsla’. Maar dit soort dingen gebeuren. Goede bedoelingen vullen niet de kloof tussen wat werknemers willen bereiken en de fouten die ze onherroepelijk maken. Hen aansporen om beter hun best te doen zal dat aantal fouten uiteindelijk niet kunnen terugdringen. Je werknemers willen altijd het goede doen.

Bij Amazon leerde Gupta dat die fouten wél verminderd kunnen worden door mechanisatie: processen die je kunt herhalen, meten en verbeteren. Veel bedrijven willen mensen aannemen die ‘beter zijn dan henzelf’.

“Maar wat betekent dat?” vraagt Gupta zich af. “Als je het mechaniseert, eindig je met een woud aan vragen: beter dan wie? De beste persoon? Het gemiddelde? Beter waarin precies?” Hij bedacht bij Amazon een proces dat de lat hoger legt. Daardoor wordt het bedrijf sterker met iedere nieuwe werknemer.

Tegenwoordig treden bepaalde mensen binnen het bedrijf op als ‘latverhogers’. Ze worden betrokken bij ieder sollicitatiegesprek en ze moeten aangeven of iemand het bestaande talent zal aanvullen. “Zoek naar mensen met een hoge standaard en goed beoordelingsgevoel”, zegt Gupta: die kunnen de lat hoger leggen voor nieuw personeel.

En zo gaat Gupta nog even door met het delen van zijn ervaring als werkgever bij Amazon. Quartz eindigt het relaas met een lijstje met maar liefst veertien kernwaarden die Amazon hanteert bij het aannemen van nieuwe werknemers.