Tech

Leuk, dat ‘internet of things’, maar wat wil je er precies mee?

Seamless vector background of the icons social computer network
Seamless vector background of the icons social computer network Foto iStock

De elektronica-industrie werpt zich met overgave op het internet of things. Bedrijven als Samsung, LG, maar ook Google en Apple proberen hun greep op ons leven te vergroten. Ze moeten wel: de omzet van de populairste consumentenelektronica (smartphones, tablets en tv’s) groeit amper; met pijn en moeite werd in 2014 wereldwijd krap 1 procent meer aan elektronica omgezet dan in het jaar ervoor.

Hoogste tijd dus voor nieuwe productgroepen – op de Consumer Electronics Show zie je meer mannen achter het fornuis dan waar ook ter wereld. Maar het is dan wel een fornuis dat met je smartphone kan bedienen.

Drie observaties, na afloop van de grootste gadgetbeurs ter wereld:

1. De gewone consumentenelectronica is uit, tijd voor het ‘smart home’…

De smart home-scenario’s die op CES voorgeschoteld worden, worden er met de haren bij gesleept: een koelkast die zelf haar boodschappen bestelt, de auto die de verwarming in huis alvast hoger zet als je van je werk wegrijdt en lampen die oplichten en muziek die begint te spelen, zodra je de voordeur opendoet. Vaak is ‘smart’ een eufemisme voor lui. Als het aan de fabrikanten ligt, krijgt het hele huishouden draadloze sensoren: koelkasten, wasmachines, rookmelders, verwarming, verlichting, deursloten en beveiligingscamera’s vormen samen een smart home.

#ces2015 Ga maar vast sparen voor dierendag: fitnesstracker voor de sportieve hond of kat. Een foto die door marchijinknrc is geplaatst op

Ook huisdieren ontsnappen de dans niet: met een gps-chip houd je de hond in gaten, een fitnesstracker met app controleert of je kat wel voldoende beweging krijgt. Wearable tech voor dieren, afgeleid van de bewegingsmeters waar hun sportieve baasjes zich mee volhangen.

Een bescheiden bloemlezing:

2. …maar er is nog geen standaard voor onderlinge communicatie…

Het internet of things wordt pas echt zinvol als data van alle gekoppelde sensoren ingezet kunnen worden om gedragspatronen te herkennen. Zo kun je, volgens een voorbeeld van Samsung, de tv een geschikte film laten suggereren op basis van je activiteitenpatroon van die dag, het aantal mensen in de kamer en de temperatuur in huis. Of dát dan toegevoegde waarde levert, is nog maar de vraag.

Niet alleen Samsung pleit voor het openstellen van data: Google koppelt zijn Nest-thermostaat met zoveel mogelijk apparatuur van derden en tegelijkertijd bouwt Apple een homekit om je huis met de iPhone te bedienen. Ook witgoedfabrikanten ontwikkelen hun eigen standaarden om apparatuur met elkaar te verbinden en op afstand in de gaten te houden.

Geen van de fabrikanten wil de regie kwijtraken. Zolang de markt versnipperd blijft, levert het slimme huis meer problemen dan gemak op. Moet je een koelkast uitkiezen die bij je smartphone past? Ruil je de vaatwasser in omdat ie niet meer met de thermostaat ‘praat’? De fragmentatie zorgt voor configuratieproblemen en dat weerhoudt veel consumenten ervan om van hun huis een smart home te maken.

3. …en we moeten ook nog bedenken wat we precies van het ‘smart home’ verwachten

Het Utrechtse bedrijf GreenPeak produceert in China draadloze chips die extreem weinig energie verbruiken. Via hun technologie Zigbee kun je deursloten, lampen en rookmelders in de gaten houden. GreenPeak levert chips voor praktische toepassingen, zoals de alarmsystemen die Amerikaanse kabelmaatschappijen leveren via hun settopbox (decoder). Volgens oprichter Cees Links is de Amerikaanse markt vooral gericht op beveiligingsdiensten, willen Europese consumenten hun huis slimmer maken om energie te besparen en in Azië is veel interesse voor zorgdiensten waarmee ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

“Wij zijn de loodgieters, wij knopen de infrastructuur aan elkaar”, zegt Links. Oftewel: het internet of things doet niks vanzelf. Eerst moeten er nuttige applicaties ontwikkeld worden, daarna moeten die applicaties ook elkaars data gaan gebruiken.

Lees verder in NRC Handelsblad: Alles, alles online