Deze juwelier durft ’t aan: een homostel in de reclamecampagne

Trouwen met iemand van hetzelfde geslacht kan inmiddels (sinds vorige week, toen Florida erbij kwam) in 36 Amerikaanse staten. Werd het dan niet eens tijd dat Amerikaanse bedrijven er in hun reclamecampagnes ook rekening mee gingen houden?

Jazeker, moeten ze bij juweliersketen Tiffany & Co. hebben gedacht. In een vorige week gelanceerde campagne wordt daarom voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf ook een homopaar opgevoerd. In de fotoserie van modefotograaf Peter Lindbergh, met de titel Will You?, bestaat een van de zeven stellen uit twee mannen. Ze zitten op de foto samen op een stoep in New York, naast de reclametekst van de campagne en daaronder een afbeelding van twee ringen.

Volgens Tiffany-woordvoerder Linda Buckley, die erover sprak met CNN, zijn de twee mannen geen modellen; ze wonen in de stad en zijn daadwerkelijk een stelletje. Buckley:

“Tegenwoordig is de weg naar een huwelijk niet per se lineair. Ware liefde kan je meerdere keren overkomen en liefdesverhalen zijn er in allerlei vormen”.

Ook kinderen buiten het huwelijk

Op een van de andere foto’s is een heteroseksueel stel te zien op hun trouwdag, met een klein meisje ernaast - de boodschap is hier dat er ook kinderen worden geboren buiten het huwelijk om.

De juweliersketen sluit zich met de campagne aan bij een aantal andere grote merken die in recente campagnes homostellen gebruikte, zoals kledingwinkel Banana Republic (onderdeel van Gap), kledingmerk J. Crew, warenhuis Barneys en automerk Chevrolet (onder).

https://www.youtube.com/watch?v=ks-SgE_waSo

Dat oogst niet altijd alleen maar lof: Coca-Cola viel tijdens de Super Bowl van vorig jaar op door twee vaders te laten zien die hun dochter leren rolschaatsen, maar kreeg ook kritiek toen het zich als sponsor van de Winterspelen in Sotsji niet wilde uitspreken tegen de anti-homowetten van Rusland.

https://www.youtube.com/watch?v=443Vy3I0gJs

Homostellen in Europese reclamecampagnes

In Nederland werd in 2012 onderstaande commercial van de KNVB uitgezonden, gemaakt voor een thema-avond van BNN over homoseksualiteit in de voetbalwereld.

Nog één voorbeeld: dit spotje van McDonalds werd in 2010 in Frankrijk uitgezonden.

Overigens, niet iedereen is er klaar voor: de Italiaanse pastafabrikant Barilla liet vorig jaar weten “nooit” een commercial met een homostel te gaan maken. De CEO zei toen:

“Voor ons is het traditionele gezin een fundamentele waarde voor het bedrijf.”

Vóór 2004 werden in geen enkele Amerikaanse staat homohuwelijken gesloten. Massachusetts was in mei van dat jaar de eerste. In New York kan het sinds 2011; Florida werd vorige week de 36e staat waar het toegestaan is. In Nederland werd het eerste homohuwelijk gesloten op 1 april 2001.