Fuck Up Night

Vertellen over je zakelijke miskleunen, durf jij?

Foto iStock, bewerking NRCQ
Raúl Cardós is een gerenommeerd reclamemaker uit Mexico. Een paar jaar terug kreeg hij op een dag een telefoontje van een bekende reclameschool uit Barcelona. Ze vroegen hem samen een dependance in Mexico-Stad op te richten. Cardós zei ja. Hij huurde een locatie, zocht docenten, en startte een reclamecampagne.

Een week voor het schooljaar begon, lieten zijn Spaanse partners weten dat Cardós geen 50 maar slechts 33 procent van de winst zou krijgen. Pas tóén besefte Cardós dat hij dat hij geen document had getekend waarin zwart op wit stond dat de winst eerlijk zou worden verdeeld. Dom. Fuck Up.

Cardós is een van de ondernemers die afgelopen jaar hun verhaal vertelden tijdens een FuckUp Night. Zijn miskleun is een persoonlijke favoriet van Yannick Kwik, coördinator van de wereldwijd georganiseerde FuckUp Nights.

Overal ter wereld zijn er Fuck Ups

Graphic FuckUpNights

Graphic FuckUpNights

Het concept: netwerkborrels waar sprekers getuigen over zakelijke stommiteiten. De FuckUp Night ontstond twee jaar geleden in Mexico en is intussen een internationale hype. Meer dan 100.000 mensen luisterden naar ondernemers die hun familiebedrijf naar de knoppen hielpen of zichzelf in de schulden werkten.

Sinds kort worden ook FuckUp Nights in Nederland georganiseerd. Online marketeer Bas Pastoors (26) organiseerde in december de eerste.

De avond was kleinschalig: kennissen van de organisatoren waren aan het woord en er waren slecht 35 luisteraars. Kwik:

“De eerste keer is het moeilijk om sprekers te vinden, de tweede keer al gemakkelijker en vanaf de derde avond bieden sprekers zichzelf aan en kun je wel drie avonden vullen. Zo gaat het overal.”

Past het wel bij Nederlanders?

Psycholoog Arjan van Dam, die het boek De kunst van het falen schreef, vraagt zich af of het in Nederland zo’n vaart zal lopen als in Mexico – daar worden de avonden momenteel in 25 steden avonden georganiseerd. Van Dam: “Je spreekt alleen op zo’n avond als het na je fout weer goed met je gaat.”

Niemand zal over zijn blunders praten terwijl hij of zij bijvoorbeeld midden in een faillissement zit, denkt Van Dam. “Het zijn eigenlijk presentaties waarin mensen zeggen ‘door te falen ben ik groot geworden.’” Maar net dat soort verhalen vertellen Nederlanders volgens Van Dam niet graag.

“Nederland heeft een van de meest ‘vrouwelijke’ culturen van de wereld, dat wil zeggen dat mensen niet met hun succes te koop lopen. Uitkomen voor masculiene waarden als competitiedrang en succes wordt minder geaccepteerd dan in de Mexicaanse samenleving.”

Een verademing

Gelijksoortige Nederlandse initiatieven zoals het Festival of Failures (georganiseerd door radiozender BNR) werden geen hype in Nederland, hoewel ze niet onsuccesvol waren.

Toch worden dit soort anekdotes wel gewaardeerd, merkt Van Dam. “Uit een onderzoek van TNS Nipo blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders het gevoel heeft te leven in een samenleving waarin je succes bepaalt hoe waardevol je bent.” Maar haast niemand vindt dat leuk:

“Horen dat je het kan verkloten, maar dat het toch nog goed kan komen, voelt dus voor velen als een verademing.”

De volgende FuckUp Night in Nederland is op 15 januari in Wicked Grounds in Amsterdam

Hier zie je Thomas Vaassen, mede-oprichter van ImpactHub Amsterdam, over zijn fuckup: