Coca-Cola en McDonald’s moeten op dieet

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

Oh, ironie: de twee iconen van de overgewicht-economie moeten ineens afslanken. Coca-Cola en McDonald’s snoeien in de kosten en ontslaan werknemers. Coca-Cola spant de kroon: dat is bezig met een kostenbesparing van 3 miljard dollar (2,5 miljard euro) en kondigde deze week 1.800 ontslagen aan. McDonalds moet 100 miljoen dollar besparen om dalende inkomsten op te vangen. Wat is er aan de hand?

Coca-Cola heeft last van twee problemen. Het probeert wel steeds meer te verdienen aan gezondere dranken als sap en water, maar de omzet bestaat nog steeds voor tweederde uit ouderwetse priklimonade. Aan de andere kant heeft het veel last van hun stoerdere, stuntende concurrent Red Bull.

McDonald’s is de strijd aan het verliezen van snelgroeiende ketens die zich profileren als gezonder. Neem de Chipotle Mexican Grill. Die keten – nog niet in Nederland present – verkoopt minder fastfood-achtige producten. Ook gewoon nog burrito’s van meer dan duizend calorieën per stuk, maar dan verpakt in ongebleekt papier en geserveerd door hipsters. McDonald’s slaagt er ondanks gezondere toevoegingen aan het menu niet in om te ontsnappen aan het imago van BigMac-tent. Extra zuur voor McDonald’s is dat het Chipotle in handen had, maar in 2006 verkocht.

De twee bedrijven hebben in feite last van het klassieke innovator’s dilemma. Hun bestaande producten leveren nog steeds de bulk van het geld op. Maar om in de toekomst hard te groeien, moeten ze eigenlijk inzetten op producten die snel groeien maar in eerste instantie veel minder opbrengen. Tja, slacht dan die lekker vette melkkoe maar eens.