Albert Heijn zoekt het in afleidingsmanoeuvres

Drastische maatregelen zijn ook nodig in Zaandam, bij Albert Heijn. Het gaat niet zo lekker met de grootste supermarktketen van Nederland. De grootgrutter verliest omzet en weet nauwelijks marktaandeel te winnen. En met de reputatie is het ook niet best gesteld. Als Albert Heijn een ‘nieuwe Hollandse kip’ introduceert, met een beter leven dan de plofkip, is Wakker Dier niet onder de indruk. Als concurrent Jumbo een andere kip introduceert, stuurt notabene Wakker Dier een persbericht met ‘Jumbo hakt Albert Heijn in de pan’. En dan is er nog de voortslepende ruzie met franchisenemers, die vinden dat ze worden uitgeknepen door Albert Heijn en nu een rechtszaak beginnen.

Kortom, Albert Heijn zit in het defensief. En dus is het tijd voor afleidingsmanoeuvres, onder het mom van ‘vernieuwing’. Zo moest Harry Piekema het veld ruimen, de acteur die in tien jaar tijd 153 reclamespotjes opnam als supermarktmanager Van Dalen. Piekema is „na tien jaar trouwe dienst” toe aan „een nieuwe uitdaging”, maar dat klinkt toch als een nette manier om te zeggen dat je iemand aan de kant zet.

Albert Heijn moet weer relevant zijn voor de klant, zo zeg je dat in de supermarktwereld. Beter aansluiten bij de tijdgeest. En dus is gewerkt aan een betere „broodbeleving” (klanten mogen weer zelf broodjes in een zakje stoppen), verkoopt de supermarkt een keur aan ‘superfoods’ en ‘buitenbeentjes’, misvormde, afgekeurde groenten en fruit. Het laatste nieuws: het huismerk puur&eerlijk maakt plaats voor AH Biologisch. Want wat willen klanten anno 2015? Biologisch. Hartstikke hip. Daar is vast groei te behalen voor Albert Heijn.