Reddingswerkers zijn vermoedelijk zwarte doos AirAsia op het spoor

Een Indonesische zoekhelikopter landt op een vliegdekschip omdat het te hard waait om de staartvleugel van het vliegtuig van AirAsia uit zee te halen.
Een Indonesische zoekhelikopter landt op een vliegdekschip omdat het te hard waait om de staartvleugel van het vliegtuig van AirAsia uit zee te halen. Foto EPA / Adek Berry

Reddingswerkers die zoeken naar wrakstukken van het neergestorte vliegtuig van AirAsia zijn waarschijnlijk de zwarte dozen van het toestel op het spoor. De duikers vingen met een sonar vanmorgen signalen op in de Javazee. Zwarte dozen brengen dat soort ultrasone klanken voort, zo stelt een onderzoeker van de Indonesische verkeersveiligheidsdienst.

De onderzoeker houdt voorlopig nog wel een slag om de arm, omdat de geluiden van een andere plek komen dan waar de staart van het vliegtuig ligt. Dat is namelijk de plaats waar de zwarte dozen, waarin de vluchtinformatie en geluidsopnamen uit de cockpit worden opgeslagen, normaliter zitten.

Zwarte dozen waarschijnlijk niet meer in de staart

De onderzoeker zegt daarover tegen persbureau Reuters:

“We hoorden net van onderzoekers dat ze geluidssignalen hebben opgevangen. We duimen er nu voor dat die signalen uit de zwarte doos komen. Helaas lijkt de zwarte doos te zijn losgekomen van de vliegtuigstaart. De duikers moeten nu kijken op welke plek de dozen liggen.”

In een poging de zwarte dozen te bemachtigen, probeerden duikers gisteren het staartdeel uit zee te tillen. Die poging mislukte uiteindelijk omdat reddingswerkers werden gehinderd door hevige wind en hoge golven. De signalen van vandaag lijken erop te wijzen dat ze niet in die staart hoeven te zoeken naar de dozen.

De zwarte dozen zijn voor onderzoekers essentieel om te bepalen wat er met het vliegtuig van AirAsia is gebeurd. Onderzoekers vermoeden dat het toestel vlak voor de crash een te steile klim heeft gemaakt, waardoor de vleugels hun draagkracht verloren. De gegevens uit de zwarte doos moeten dat bevestigen.