Raad voor forse uitbreiding 30 km-zone binnen de ring

Met een 30 kilometerzone kunnen snorscooters toch naar de rijbaan, ondanks Haagse blokkade

foto Robin Utrecht

Het voorstel van GroenLinks Amsterdam om van het gebied binnen de ring A10 een 30 kilometerzone te maken, lijkt concreet te worden nu dit plan in de gemeenteraad door D66, SP en PvdA wordt gesteund. Hierdoor zouden snorscooters, ondanks een blokkade van Den Haag, alsnog naar de rijbaan kunnen – een vurige wens van Amsterdam. De partijen D66, SP en PvdA willen alleen de snelheden op hoofdwegen zoals de Wibautstraat niet verlagen (ook al is het probleem met snorcooters volgens de PvdA daar het grootst). Dit bleek woensdag tijdens een commissievergadering.

Vorige maand werd in de Tweede Kamer besloten om een proef met lokale helmplicht voor bestuurders van snorscooters af te wijzen. Amsterdam lobbyt al drieënhalf jaar voor deze helmplicht omdat hiermee snorfietsers naar de rijbaan kunnen. Snorfietsers mogen, in tegenstelling tot normale scooters, zonder helm op het fietspad rijden. Dit leidde in het verleden tot ongelukken; veel snorfietsers rijden te hard.

Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen was bezig met een wetsvoorstel voor de Amsterdamse proef, maar in december vroegen de landelijke CDA en PVV haar daarmee te stoppen. Regeringspartijen VVD en PvdA steunden deze motie waardoor het wetsvoorstel nu van de baan is.

Volgens gemeenteraadslid Zeeger Ernsting (GroenLinks), voorstander van de 30 km-zone, zijn Amsterdamse fietsers het slachtoffer van de „spelletjes” in Den Haag: „Ze spelen vreemde politieke spelletjes tegen Amsterdamse eigenzinnigheid.” Ernsting zegt zijn vertrouwen in Den Haag, wat deze zaak betreft, te hebben verloren.

De Amsterdamse VVD steunde het voorstel niet. Wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Veiligheid, VVD) noemt het plan van GroenLinks om de snelheid in de hele stad te verlagen op AT5 „onverstandig”. De komende maanden komt hij met andere oplossingen. Zo hoopt Litjens dat het ministerie van Veiligheid en Justitie het mogelijk maakt het kentekenbewijs in te nemen van snorscooters die met een lasergun betrapt zijn op te hard rijden. Litjens zegt daarnaast te blijven lobbyen in Den Haag voor de lokale helmplicht. Ook andere partijen zoeken alternatieven. D66 stelt bijvoorbeeld een scootervignet voor en een jaarlijks verplichte APK-keuring.

Op sommige plekken in de stad geldt al een 30 km-zone: op de grachten en in woonwijken. Binnenkort spreken de partijen over het voorstel.