Een witte eikel, de bezwete alfaman en de molvrije zone

Het bezwete alfamannetje.
Het bezwete alfamannetje. Screenshot

Het vijftiende seizoen van Wie is de Mol? is bezig. Frank Huiskamp en Peter Zantingh, NRC-redacteuren en vaste kijkers, bespreken net als vorig jaar elke week na de uitzending hun ideeën en theorieën via de chat - en dat gesprek plaatsen we elke vrijdagochtend hier.

Let op: onderstaand gesprek bevat (vanzelfsprekend) spoilers. Dus als je de aflevering nog niet gezien hebt, scroll dan niet verder naar onder.

De tweede aflevering van Wie is de Mol? 2015, van gisteravond, trok 2.609.000 kijkers. Dat is meer dan vorige week, toen er 2.486.000 mensen keken.

Peter: Frank Huiskamp.

Frank: Petrus Zantingh.

Peter: Het moet vreemd lopen wil de ‘witte eikel’ niet in de kop boven deze Mollenjacht-editie belanden.

Frank: Ik kan je mijn aantekeningen sturen, waar serieus na die opmerking staat tussen haakjes: VOOR IN KOP. Hahaha.

Peter: Pics or it didn’t happen.

Frank: Ja, komt er zometeen aan. Om nou zo vroeg in het seizoen al weer die soms beschamende aantekeningen van me erbij te pakken.

Schermafbeelding 2015-01-08 om 23.08.00 kopie

Peter: Journalistiek met open vizier, Frank.

Frank: Man, ik ben een open boek. Maar screenshots maken, opslaan, zonde van deze kostbare tijd. Over kostbare tijd gesproken: elke opdracht. Subtiel bruggetje.

Peter: Oké, kom maar op. Ik heb me vermaakt, zeg ik alvast.

Frank: Ongeveer net zo subtiel als Riks uithaal naar Margriet dat zij als Opzij-vrouw, “van de emancipatie”, mee had moeten tillen met die kar waar hij als een briesende alfaman voor stond te zweten. Maar goed. Dat eerst ja: ik heb me uitstekend vermaakt. En de deelnemers ook. Er staat in één aflevering een heel andere groep - enkele uitzonderingen daargelaten - en dan ook meteen een heel ander programma.

Peter: Kun je nagaan hoezeer Pieter Derks de sfeer verpestte.

Frank: Wereld van verschil. Nou zou hij volgens de meest absurde, maar ook wel weer erg intrigerende theorie, weer terug kunnen keren. Nee, moeten zelfs. Ik weet niet of je dit hebt gezien, maar kijk hier eens naar.

Peter: *leespauze*

Frank: (wachtmuziekje, iets van Bach.)

Frank: Even wat context: dit is een blog van mijn obsessief-compulsieve (Mol)vriend, waarin hij de theorie van iemand anders uitlegt. Ik heb geen flauw idee hoe je ooit ook maar één van deze associaties legt, maar hij klopt tot nu toe wel. (Al had er ook ene ‘Jan’ op internet al eerder verkondigd van een dronken betrokkene te hebben gehoord dat Pieter en Evelien als eersten zouden afvallen).

Peter: Impressive.

Frank: Wat klopt over Pieter: er zijn inderdaad beelden te zien geweest van hem die niet zijn uitgezonden. Maar ik acht het vrijwel onmogelijk dat hij terugkomt.

Peter: Ja, ik ook. Of er moet iets onvoorziens gebeurd zijn, een Janine-light. Iemand die ziek is geworden en moest worden vervangen, of zo. We wachten af. Ik gooi dit nog even in het ‘onwaarschijnlijk’-mandje. Zullen we het over de aflevering hebben?

Frank: Ja, de aflevering. Wat viel op, Peter?

Peter: Wat mij betreft dat Ajouad zich wederom niet hield aan de ongeschreven regels. Hij juicht niet mee als er geld wordt gewonnen, hij dolt wat. Bij de tweede opdracht heeft hij volgens mij alleen maar in die tuktuk gezeten en gedacht: zijn we er al? Direct daarna noemde hij een potje voetbal een ‘molvrije zone’. Het is juist zo dat sommige opdrachten dat voor hem ook lijken te zijn.

Frank: Ik had precies dit. Ik snap die jongen de hele tijd niet. Bij de schilderijenopdracht in het museum loopt hij met schilderijen zo achteloos alsof hij met twee boodschappentassen de supermarkt uit loopt en hij loopt daar wat te blèren om vervolgens te moeten toegeven dat Marlijn gelijk had dat ze de goede kant van het museum bekeken had. En inderdaad, in die tuktuk zat hij zoals ik in de auto zat rond kilometer 800 richting Italië vroeger en de pakjes Pokémonkaarten die we onderweg kregen op waren. Om dan vervolgens bij opdracht drie als een randdebiel zakken in een opslagruimte te laden, terwijl dat dan weer helemaal niet nodig was.

Peter: Ten tweede: de Mol deed het niet zo lekker. Twee opdrachten gingen crescendo. En ten derde: ik vraag Rik, Margriet en Carolina niet om hulp als ik ga verhuizen.

Frank: Nee. Dat zag er niet uit. Nou deden Margriet en Carolina ook echt helemaal niets. Maar Rik leek het ook allemaal alleen te willen doen. Die moest eens even laten zien wie de grote sterke man in de groep is. “Step aside, ladies, MAN is here”. Er was in ieder geval ruimte voor wat heerlijk donderdagavondseksisme.

Peter: Ik heb de precieze quotes opgeschreven. De volgende twee uitspraken lagen niet meer dan vijf seconden uit elkaar. “Ik ben een sterke man.” En: “Nee, dit gaat niet lukken, het is veel te zwaar.”

Frank: Hahaha. En vervolgens kwam die Sri Lankees (Lankaan? STIJLGIDS!?) van 1.40 breeduit lachend die kar tillen met één wijsvinger. Een applausje later en Rik kon er weer tegenaan.

Peter: Hij zag dat mannetje het doen en dacht toen: dan kan ik het ook. Negative.

Frank: Maar het feit dat hij maar doorging en echt nog alle tijd had het langzaamaan te doen, maakt hem de Mol gewoon niet. Zeg ik nu.

Peter: Dat ben ik met je eens. Verder: wat viel jou op?

Frank: Nou, Carolina. Vorige week niets van haar gehoord, deze week beduidend meer. En ze wordt ook - terecht ook wel - een nieuwe verdachte voor veel mensen.

Peter: Niet over die nagels beginnen hoor. Dat vind ik zo’n onzin.

Frank: Het viel mij niet op, maar in de categorie montagehints/beeldhints: bij het afscheid van Evelien zouden haar na…gedachtenis…?

Peter: Hahaha.

Frank: Kan ik me hieruit redden? Oké, even los van die groen-zwarte nagels die ik vorige week ook al noemde: ze zou blijkbaar een pistool vormen met haar vingers? Zo van: jou heb ik ook weggekregen?

Peter: Ja, dat zag ik ook.

Frank: En ze zat natuurlijk zo heerlijk achteloos naar, “oeps”, het verkeerde filmpje te kijken tijdens de tweede opdracht vanuit de bioscoop. Maar in die bioscoop klooiden alle drie de vrouwen, ook Martine en Marlijn, enorm. Martine was een genot om naar te kijken. Volgens mij vroeg ze zelfs de productie nog wat ze nou ook al weer moest doen.

Peter: En toch was iedereen er op tijd, dankzij die witte eikel. Marlijn zei nog: ik wist niet meer hoe ik het moest omschrijven. Ze wist het best, maar ze deed het liever niet.

Frank: Voor Rik was er blijkbaar geen andere hint beter geweest, want die wist het meteen.

Peter: Bruggetje naar Rik: ik zie dat veel mensen denken dat de afleveringstitel, ‘Scheepsrecht’, naar hem verwijst. Want hij moest drie keer proberen die kar aan de gang te krijgen en hij had aan het eind een matrozenshirtje aan.

Frank: Oh, ik las nog véél meer dingen waarnaar ‘Scheepsrecht’ kon verwijzen. Zelf kwam ik met het volgende: denkend in de zin van ‘drie keer is scheepsrecht’: bij de derde opdracht van het seizoen wordt er voor het eerst geld verdiend. Het verwijst naar helemaal niemand, dat maakt hem dan weer minder goed.

Peter: Een saaie, maar logische uitleg.

Frank: Ja…te saai. Oh, las ook nog: Rik en Ajouad zetten het schilderij met het schip…recht. Ah-juist.

Peter: *Cynisch applaus*

Frank: Er is geen beter applaus. Behalve het neerbuigende applausje van Rik voor de kleine Sri Lankees. Kaan. Verdomme.

Peter: Sri-Lankees, zegt ons stijlboek.

Frank: Oh, kunnen we het nog even over dat penningmeesterschap hebben?

Peter: Ja hoor. We zijn geen moderecensenten, dus als het over Margriet moet gaan, dan maar over dat ze penningmeester is.

Frank: Vond je haar Ramones-shirt niet mooi?

Peter: Stel me geen lastige vragen waarop ik het antwoord niet in het NRC-stijlboek kan vinden.

Frank: Vooruit. Ik blijf erbij dat die verzoekjes van de Mol veel te gemaakt zijn. Het is fris bedoeld, maar je bent het na een keer of één al zat. Iedereen gaat er ook klakkeloos in mee. Margriet dus ook en die pleegde een soort onbegrijpelijke coup. Iedereen wilde Rik als penningmeester, zij beukt ze aan de kant en pakt het geld. Moest vooral lachen om het subtiele “nog wel” van Rik nadat Art bij de laatste opdracht vroeg of Margriet nog steeds de penningmeester was. Wat vind jij van die Mol-verzoeken?

Peter: Ik vind het grenzen aan competitievervalsing. Dat klinkt iets harder dan ik het bedoel, maar: de Mol moet saboteren en daarbij ongezien blijven. Nu koopt hij/zij anderen om, zodat die ook gaan saboteren. Dat is te makkelijk.

Frank: Ja, en het blijft nou niet echt de Mol, maar meer het productieteam, maar goed.

Peter: Misschien moeten we zoetjes aan gaan afronden, Frank. Zijn we nog dingen vergeten?

Frank: Ja, één: we hebben nog niets gezegd over Ajouads Van Gaalse “now here there in” vanuit de tuktuk. En twee: de Mol? Wie?

Peter: O ja, de Mol.

Frank: Het is ondanks dat het ten opzichte van vorige week rustiger oogde, nog steeds heel chaotisch. Ook in de montage. Hierdoor vind ik het echt moeilijk één Mol aan te wijzen. Ik vond Chris deze week minder verdacht - hij werd door velen verdacht na vorige week - en Carolina is er nieuw bij gekomen.

Peter: Ik heb eigenlijk geen flauw idee, maar hou het maar bij Chris en Ajouad. Dat bondgenootschap, daar zit iets.

Frank: Daar zit inderdaad iets. Had je trouwens deze week die extra beelden gezien van aflevering 1? Waarin die twee dat gedoe met die vrijstellingen nabespreken en Chris zegt: hou ze bij je, je zult ze nodig hebben. Heel relaxed.


Misschien dat Ajouad trouwens zo rustig en loom is omdat hij twee vrijstellingen had en wist dat hij ze beide ging inzetten.

Peter: Ja, dat is waar. maar hij kan dan alsnog wel geld willen verdienen voor de pot.

Frank: In ieder geval: ik weet het echt nog niet. Rik en Viktor vallen af, maar de rest: ik weet het niet.

Peter: We stoppen er wel mee voor vanavond.

Frank: Het is in ieder geval iemand die - zie deze tweet van de Mol - “geld zag verdampen”. Dus het moet dan iemand zijn die keek naar de schilderijen.

Twitter avatar IkBenDeMol De Mol In de National Gallery zag ik de winst verdampen. #widm

Zeg ik toch nog wat zinnigs ter afsluiting.

Peter: Nice save.

Lees ook de chat van vorige week terug.