In Buurt 10 stopt straks geen bus meer

Het GVB voert snellere routes in, zonder vertragende ‘lusjes’. Balen als je in zo’n lusje woont. Zoals de mensen in de Eendrachtwijk in Nieuw-West.

In de Eendrachtwijk in Nieuw-West stopt straks geen enkele bus meer. Bewoners voelen zich ernstig benadeeld.
In de Eendrachtwijk in Nieuw-West stopt straks geen enkele bus meer. Bewoners voelen zich ernstig benadeeld. Foto Dirk-Jan Visser

Twee jonge benen doen er een kwartier over, van Sportpark De Eendracht in Nieuw-West naar de toekomstige halte van bus 21. Zware bagage niet inbegrepen, regen of gladheid niet aan de orde.

In de zomer is deze route voor een deel van de 2.500 wekelijkse sporters op het park realiteit. Dan slaat bus 21 de vier haltes in de Eendrachtwijk (Buurt 10) over. De wijk is namelijk een ‘lus’ op de lijn tussen CS en Geuzenveld, en het GVB schrapt lussen om routes te versnellen. Rechttrekken, heet dat in jargon.

De buurt, bestaande uit ruim 600 bewoners, is boos. Eendrachters moeten straks de wijk uit om bij de bushalte te komen. Bijna de helft van hen is vijftig jaar of ouder. Is dat nou ‘participatiesamenleving’, klinkt het.

Zzp’er Frans van Ballegoij (58) bijvoorbeeld, die verhuisde juist voor die bushalte om de hoek. Met twee zware koffers reist hij de stad door; hij zorgt dat de kleur- en kwaliteitsnormen goed zijn ingesteld bij drukkerijen. „Mijn klanten in de stad bezoek ik met het ov. Straks moet ik een grotere afstand lopen en ook nog tegen een helling op. Met gladheid heel vervelend.”

Ook voor de bereikbaarheid van het eerdergenoemde sportpark en het nieuwe groengebied De Tuinen van West wordt gevreesd. „Als sportpark zitten we met de handen in ons haar”, zegt sportcoördinator Eric Cornelisse (55). „Een grote groep komt met het ov.” Hij noemt de blinden en slechtzienden die in het park sporten. Studenten, kinderen. De halte ligt straks ongeveer een kilometer verderop.

De nieuwe route van bus 21 past binnen de toekomstvisie van Amsterdam: beter (sneller) ov „voor heel veel minder geld”. Het GVB moet het binnen tien jaar met bijna tweederde minder Rijkssubsidie doen. Het aantal reizigers neemt toe, mede door de komst van de Noord/Zuidlijn. Dus moeten er keuzes worden gemaakt. Algemeen belang versus deelbelang. Helaas voor de bewoners van ‘lusjes’ (ook in bijvoorbeeld Aetsveld, Duivendrecht, Gein en Osdorp worden lusjes geschrapt): zonder Buurt 10 is bus 21 nou eenmaal tien procent sneller. Het GVB houdt zich daarbij overigens keurig aan de regels : er moet een halte zijn binnen 400 meter hemelsbreed, en als de lijn een directe verbinding is met een „knooppunt” zoals CS mag dit 800 meter zijn. In tien procent van de gevallen mag het GVB daarvan afwijken.

Het stadsdeel schaart zich achter de bewoners. „Een afstand van 800 meter tot de halte vinden wij groot”, zegt Erik Bobeldijk van het dagelijks bestuur (SP). „Zeker nu het Rijk beslist dat mensen langer op zichzelf blijven wonen.” Ook had Nieuw-West meer betrokken willen worden. „Het definitieve plaatje kregen wij vrij laat. Als we beter op de hoogte waren geweest, hadden we reële verwachtingen naar investeerders gekweekt.” Bobeldijk doelt op de Tuinen van West die onlangs zijn geopend en waar 12,5 miljoen in is gestoken. Op het rugbystadion, dat een extra tribune krijgt. En op het nieuwe gebouw in het sportpark, dat dit jaar klaar is.

Volgende week is er een rondetafelgesprek tussen bewoners, wethouder Litjens (VVD, Verkeer) en het GVB. Maar een kentering verwachten bewoners en Bobeldijk niet. De beslissing over bus 21 is gemaakt.