Poldernieuws

Dit schrijven andere media vandaag

MOLENWAARD - De historische molens van Kinderdijk zijn een week lang 's avonds verlicht. Daardoor zijn de molens goed te zien vanaf het fiets- en wandelpad dat dwars door het molengebied loopt. ANP GUUS SCHOONEWILLE
MOLENWAARD - De historische molens van Kinderdijk zijn een week lang 's avonds verlicht. Daardoor zijn de molens goed te zien vanaf het fiets- en wandelpad dat dwars door het molengebied loopt. ANP GUUS SCHOONEWILLE

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

Iedereen wil kunnen vliegen, niet iedereen kan leven met de overlast van al dat vliegen. Regels tegen geluidshinder rond Schiphol leken de oplossing te zijn voor het dilemma. Maar de luchthaven wil de afspraken verruimen om vier start- en landingsbanen tegelijk te kunnen gebruiken, meldt de Volkskrant.

“Om door te groeien naar de toegestane 510 duizend vliegbewegingen in 2020 moet Schiphol vaker gebruik kunnen maken van vier start- en landingsbanen tegelijk”, aldus de krant.

Dat stuit omwonende vanzelfspreken tegen de borst. Schiphol zegt heus geen ruzie te zoeken, maar de afspraken zijn zes jaar oud. “Daarna stop je niet met nadenken”, zegt een woordvoerder.

‘Kolossale katamaran’ arriveert

Het gigantische schip de Pieter Schelte is de Rotterdamse haven binnen gevaren. Het AD was er bij: “Onder grote belangstelling is het grootste en duurste schip ter wereld vanmiddag verwelkomd.”

Het schip - ‘een kolossale catamaran’ - is 382 meter lang en 124 meter breed. Ze gaat booreilanden afbreken en opbouwen, meldt de krant. Ook kan ze olie- en gasleidingen leggen op de zeebodem.

De bouw, die in Rotterdam zal worden afgemaakt, kost maar liefst 2,4 miljard euro. ,”Dat terugverdienen is geen doel op zich,” zei Jeroen Hagelstein van eigenaar Allseas. “We verwachten markt te creëren. Dit is een innovatief schip, waarmee we de concurrentie op achterstand zetten.”

Alle chauffeurs verdienen even veel

Ook in de Volkskrant: een baanbrekende rechterlijke uitspraak over de eerlijke betaling van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Tien Hongaren, die jarenlang hebben gereden voor een transportbedrijf uit Erp, verdienen achterstallig loon, oordeelde de rechter donderdag.

FNV Bondgenoten beschouwt de onderbetaling van niet-Nederlandse chauffeurs als ‘sociale uitbuiting’. De vakbond is dan ook blij met het arrest. “Met dit vonnis in de hand gaan we zeker meer transportbedrijven aanspreken”, aldus FNV-bestuurder Edwin Atema in de krant. “Alleen de laatste maanden al hebben we 86 dossiers van soortgelijk opererende bedrijven aangelegd.