Bo&Caro

Bereik je hoogtepunt, drink cappuccino’s

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Sparren over acquisitie bij Pop-up Professionals in Utrecht
Wie: Coach en loopbaanadviseur Sander van der Meer, beeldend kunstenares Marian Beijer, communicatieadviseur en tekstschrijver Hans Pols en fotograaf Jan van der Knaap

Ze komt maar niet tot een hoogtepunt. Beeldend kunstenares Marian Beijer wappert geagiteerd met haar handen. Genoeg mensen zijn geïnteresseerd in haar werk maar het lukt steeds nét niet het ook echt te verkopen. “Ik blijf hangen in het voorspel, zeg maar.”  Loopbaanadviseur Sander van der Meer knikt meelevend. Volgens hem moet Beijer meer investeren in haar potentiële klanten. “Veel cappuccino’s met ze drinken. Business development noemen we dat in grote-mensentaal.”

The A-Team

Om de zoveel tijd komt het acquisitieteam bij elkaar. Een groepje ZZP’ers die met elkaar ‘sparren’ onder leiding van Van der Meer. “We noemen ons The A-Team”, grinnikt de coach, die voor iedereen een Excelsheet heeft gemaakt om de voortgang van hun zaken bij te houden. “Het gaat allemaal om de leads.” Dat zijn mensen aan wie je ooit iets hoopt te verkopen. Lijntjes. En daar moet je dus mee in contact blijven. “Bel ze op. Stuur ze een kaart. Nodig ze uit.” Ook als de zaken goed gaan, benadrukt Van der Meer. “Veel ondernemers hebben last van het jojo-effect. Als ze veel werk hebben doen ze niets aan acquisitie en dan hebben ze na een tijdje ineens geen klussen meer.”

Een blik op het Excelsheet van Hans Pols, communicatieadviseur en tekstschrijver. Hij heeft braaf genoteerd hoe hij zijn bestaande contacten onderhouden heeft. “Sybren gefeliciteerd met zijn promotie” en “een brutale open sollicitatie gestuurd”. “Maar ik zie geen nieuwe leads in je sheet, Hans”, zegt Van der Meer streng. “Ik heb best veel mensen ontmoet en gesproken, hoor”, stamelt Pols. “Ik heb alleen niet alles in Excel gezet. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.” Van der Meer glimlacht vertederd. “Weet je wat jij moet doen? Gewoon een extra tabje in je sheet maken. Voor het overzicht.”

Dit A-Team houdt zich minder met acquisitie en leads bezig

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Een huisdier gaat maar één keer dood

Fotograaf Jan van der Knaap heeft zich gespecialiseerd in het fotograferen van dode huisdieren. Hij heeft wél klanten. Volgens Van der Meer moet hij die na een tijdje eens opbellen. Of ze blij waren met zijn foto’s. “Follow up till you drop, zeg ik altijd.” Van de Knaap kijkt moeilijk. “Als klanten mijn foto’s niet goed vinden hebben ze een week om dat te melden. Anders is het schluss ermee.” Bang om hierdoor klanten te verliezen heeft hij niet. Een huisdier gaat toch maar één keer dood.